Projekt koncepcyjny terminala pasażerskiego, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego to efekt pracy ponad 300 architektów, inżynierów i ekspertów. Master architekt CPK, czyli konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold, prowadzi już zaawansowane prace nad projektem budowlanym, który ma być gotowa jeszcze w tym roku.

Terminal jak trzy „pekiny”

Terminal CPK ma mieć powierzchnię ok. 400 tys. mkw. Czy to dużo? To tak, jakby zestawić razem trzy Pałace Kultury i Nauki. Do tego naliczyć należy dworzec kolejowy o pow. ok. 65 tys. mkw. i dworzec autobusowy, na który przewidziany jest teren o powierzchni ponad 15 tys. mkw.

Reklama

Inwestor i projektant postawili jako priorytet wygodę pasażerów. Założenie jest takie, że dystans do przejścia dla pasażera powinien być możliwie jak najkrótszy, a orientacja w terenie intuicyjna. Brytyjski projektant wykorzystuje przy tym doświadczenia z projektowania lotniska m.in. dla lotnisk w Hongkongu, Dosze i Pekinie

Na dworzec kolejowy CPK składa się sześć podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Pasażer będzie przechodził z dworca do terminala lotniskowego pod jednym dachem, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz.

Jednocześnie toczą się inne kluczowe prace projektowe, np. projektant inżynierii lądowej, czyli libańsko-amerykańskie konsorcjum Dar, finalizuje prace nad projektem koncepcyjnym dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych.

Otwarte są oferty na projektowanie obiektów towarzyszących, w tym na wieżę kontroli ruchu lotniczego. Wysokości tego obiektu, który powinien stać się swoistą wizytówką lotniska, wyniesie nawet 105 metrów (określą to ostatecznie m.in. analizy widoczności w początkowej fazie projektowania). To ponad dwa razy więcej niż najwyższa obecnie wieża lotnicza w Polsce, która znajduje się w porcie lotniczym w Katowicach.

Tysiąc hektarów, kilkaset odwiertów

Na terenie inwestycji z powodzeniem toczą się wykupy nieruchomości, czyli Program Dobrowolnych Nabyć. Do PDN zgłosiło się dotychczas ponad 1300 właścicieli posiadających prawie 3600 ha. Z tego umowy zostały podpisane na prawie 1000 ha. Do tego liczba transakcji stale rośnie: kolejne albo czekają na akty notarialne, albo są na etapie protokołów uzgodnień, albo zaawansowanych negocjacji.

Mieszkańcy mają do wyboru: wyceny na poziomie 120 proc. wartości rynkowej gruntu i 140 proc. wartości budynków, albo według wartości odtworzeniowej bez stopnia amortyzacji. Oferta jest znacznie szersza, np. mogą też wybierać z ponad 600 ha nieruchomości zamiennych. Proponowane warunki transakcji są na tyle atrakcyjne, że do PDN zostało zgłoszonych już ponad 80 proc. nieruchomości zabudowanych z terenu pierwszego etapu CPK.

Od kilku miesięcy odbywają się prace rozbiórkowe. Te zakończyły się na ponad 20 nieruchomościach w gminach Baranów, Teresin i Wiskitki. Gdyby wziąć pod uwagę roboty rozbiórkowe oraz te, które są w przygotowaniach i w realizacji, to łącznie daje to 250 obiektów. A to wcale nie koniec. Spółka CPK otworzyła oferty w przetargu na kolejny etap rozbiórek obejmujący łącznie ponad 1100 budynków.

Mieszkańcy korzystają chętnie z finansowanych przez CPK przeprowadzek. Dotychczas spółka zorganizowała 50 takich operacji, w tym przeprowadzki specjalistyczne, które obejmują transport np. ciężkiego sprzętu rolniczego. Kolejne są zaplanowane na najbliższe tygodnie.

Już od ubiegłego roku trwają odwierty i sondowania geologiczne na potrzeby projektowe i budowlane, które dotyczą w sumie kilkuset lokalizacji. Celem jest zbadanie jakości i nośności podłoża na potrzeby prac projektowych i budowlanych.

Decyzje, zgody i promesy

Na obszarze wielokrotnie większym niż lotnisko zakończyły się już badania środowiskowe na potrzeby raportu środowiskowego, który liczył sobie ponad 20 tys. stron i był elementem wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie.

W lipcu RDOŚ wydał wyczekiwaną decyzję środowiskową - z rygorem natychmiastowej wykonalności. To zielone światło dla budowy CPK. Decyzja umożliwia zwiększenie zakresu prac trwających w terenie. Dzięki niej będzie można m.in. prowadzić dodatkowo m.in. wycinki, prace geologiczne, archeologiczne i konserwatorskie.

Także w lipcu Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) wydał promesę zezwolenia na budowę lotniska – to kolejny z serii ważnych dokumentów w drodze do skompletowania pozwoleń. Przypomnijmy, że w czerwcu Minister Infrastruktury zatwierdził Plan Generalny CPK, który określa plan rozwoju portu lotniczego do 2060 r.

Jeśli dodamy do siebie decyzje: RDOŚ, ULC i resortu infrastruktury, to coraz bliżej jest wniosek do Wojewody Mazowieckiego o wydanie decyzji lokalizacyjnej. Ten etap zaplanowany jest jesienią. Kolejny krok to już wniosek o pozwolenie na budowę.

Projekty kolejowych „szprych”

Spółka CPK przygotowuje budowę łącznie ok. 2 000 km nowych linii, z czego dla trzech czwartych z nich są już gotowe albo w przygotowaniu studia wykonalności. Dla ponad 450 km trwają już prace projektowe. Priorytet inwestycyjny to odcinek Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, który powinien być przejezdny jednocześnie z pierwszym etapem lotniska. Trasa KDP Warszawa - CPK - Łódź to element kolejowego „igreka”, który w dalszej kolejności pobiegnie przez Sieradz do Wrocławia i Poznania.

Najbardziej zaawansowana spośród inwestycji kolejowych CPK to tunel dalekobieżny w Łodzi, który znajdzie się na zachód od stacji Łódź Fabryczna i jest kluczowy dla szybkiego przejazdu przez to miasto w ramach „igreka”. Procedury i przetargi są już na takim etapie, że prace budowlane powinny ruszać w tym roku.