Hamryszczak podkreślił, że nowy odcinek drogi jest niezwykle ważny dla mieszkańców Chmielnika, ponieważ dzięki niemu z miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy. Dodał również, że inwestycja wpłynie m.in. na poprawę warunków spedycyjnych. "Dzięki temu będzie łatwiej realizować biznes w tym regionie" – ocenił wiceminister.

Jak zaznaczył, bez sprawnej infrastruktury transportowej nie możemy myśleć o profesjonalnym biznesie, wysokich technologiach, dlatego rząd stara się konsekwentnie, krok po kroku, inwestycja po inwestycji, poprawiać dostępność komunikacyjną makroregionu Polski Wschodniej, w tym woj. świętokrzyskiego.

Inwestycja obejmowała budowę północnej obwodnicy Chmielnika o łącznej długości około 2,7 km wraz ze skrzyżowaniami, odwodnieniem, obiektami inżynierskimi, oświetleniem, urządzeniami bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska. W ramach projektu rozbudowano również drogę krajową nr 73, co daje łącznie około 4 km nowej trasy. Wybudowano także sieć dróg dojazdowych o łącznej długości około 6,3 km, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe.

"Ta obwodnica, jak każdy ciąg komunikacyjny, będzie niewątpliwie dla nas szansą i zadaniem, abyśmy jako władze samorządowe potrafili wykreować przy tej inwestycji także nowe zadania i działania" – zaznaczył burmistrz Chmielnika Paweł Wójcik.

Reklama

Marszałek Andrzej Bętkowski podkreślił, że w najbliższym czasie zarząd województwa planuje dalsze inwestycje w infrastrukturę drogową. "Pieniądze w budżecie województwa w kwocie 320 mln zł w tym roku dalej będą inwestowane w drogi, ponieważ założony przez nas plan poprawy bezpieczeństwa na drogach będzie przez nas skutecznie i konsekwentnie realizowany" – dodał.

Inwestycja, której całkowita wartość wyniosła blisko 54 mln zł, z czego ponad 35 mln zł stanowiło wsparcie z UE, została zrealizowana w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014 – 2020.

Nowa obwodnica rozpoczyna się na pierwszym od strony Kielc wjeździe do Chmielnika - tu na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 73 powstało rondo. Dalej trasa przebiega w kierunku wschodnim i południowo-wschodnim. Na skrzyżowaniach z drogami powiatowymi powstały m.in. wiadukt i rondo. Obwodnica połączyła się z istniejącą trasą wojewódzką w okolicy chmielnickiego cmentarza, gdzie również wybudowano rondo.

Droga wojewódzka nr 765 łączy dwa świętokrzyskie miasta: Chmielnik i Osiek. Trasa umożliwia dalszą podróż krzyżującymi się w Chmielniku drogami krajowymi - nr 78 ze Śląska i nr 73 z Kielc przez Tarnów do Jasła na Podkarpaciu – do Osieka, gdzie łączy się ona z DK nr 79 Warszawa-Sandomierz-Kraków.(PAP)

autor: Piotr Grabski