"Nowe przepisy poprawią bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. […] Będą one lepiej przygotowywać kierowców do korzystania z pojazdów bezemisyjnych i do poruszania się po drogach miejskich, wraz z większą liczbą rowerów i pojazdów dwukołowych oraz w otoczeniu wielu pieszych" - czytamy w komunikacie.

KE podkreśliła, że wniosek legislacyjny jest "inspirowany najlepszymi praktykami obowiązującymi już w kilku państwach członkowskich".

Głównym celem nowych przepisów będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez wprowadzenie środków obejmujących:

- okres próbny wynoszący co najmniej dwa lata dla początkujących kierowców po zdaniu egzaminu oraz zasada zerowej tolerancji dla kierowania pojazdem pod wpływem alkoholu;

Reklama

- umożliwienie przystąpienia do egzaminu i rozpoczęcia kierowania samochodami osobowymi i samochodami ciężarowymi pod opieką osobom w wieku od 17 lat;

- dostosowanie szkolenia i badań kierowców w celu lepszego przygotowania kierowców do obecności na drogach ich niechronionych użytkowników;

- bardziej ukierunkowaną ocenę sprawności fizycznej i psychicznej, z uwzględnieniem postępów w leczeniu chorób takich jak cukrzyca.

KE zaproponowała też wprowadzenie cyfrowego prawa jazdy.

"Zamiana, przedłużenie ważności lub wymiana prawa jazdy będą znacznie łatwiejsze, ponieważ wszystkie procedury będą prowadzone online" - czytamy w komunikacie.

KE zwraca uwagę, że - po wprowadzeniu proponowanych przepisów - łatwiej będzie "obywatelom państw spoza UE o porównywalnych normach bezpieczeństwa ruchu drogowego wymienić swoje prawo jazdy na prawo jazdy w UE".

Komisja proponuje także by podczas egzaminów oceniać wiedzę i umiejętności związane z zaawansowanymi systemami wspomagania jazdy i innymi zautomatyzowanymi technologiami.

"Początkujący kierowcy będą się również uczyć, w jaki sposób ich styl jazdy - np. czas zmiany biegów - wpływa na emisje" - wyjaśniono w komunikacie.

Ponadto dopuszczalna masa pojazdu kategorii B zostanie skorygowana w przypadku pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, ponieważ - jak podaje KE - pojazdy bezemisyjne mogą być cięższe.

Komisja zwraca też uwagę, że obecnie obowiązujące przepisy obejmują niektóre z najczęstszych i najpoważniejszych przestępstw lub wykroczeń, takich jak nadmierna prędkość i kierowanie pojazdem pod wpływem alkoholu. Komisja proponuje rozszerzenie zakresu przestępstw lub wykroczeń drogowych o:

- niezachowanie wystarczającej odległości od pojazdu jadącego z przodu

- niebezpieczne wyprzedzanie

- niebezpieczne parkowanie

- przekroczenie jednej lub kilku ciągłych białych linii

- jazdę w niewłaściwym kierunku

- nieprzestrzeganie przepisów dotyczących korzystania z korytarzy awaryjnych

- korzystanie z przeciążonego pojazdu.

Zdaniem Komisji, zmiany te pomogą "ograniczyć bezkarność za takie przestępstwa lub wykroczenia i zwiększą zdolność państw członkowskich do karania sprawców z innych państw członkowskich".

"Zapewni również równe traktowanie sprawców przestępstw lub wykroczeń w ruchu drogowym będących rezydentami i nierezydentów" - wskazała Komisja.

W przyszłości specjalny portal informatyczny ma umożliwić łatwy dostęp do informacji na temat przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego obowiązujących w każdym państwie członkowskim, a z czasem umożliwi im bezpośrednie uiszczanie kar pieniężnych.

Wnioski zostaną teraz rozpatrzone przez Parlament Europejski i Radę.

(ISBnews)