Jak podał we wtorek Alstom, produkcja wagonów w chorzowskiej fabryce rozpocznie się w kwietniu przyszłego roku. Zakład rozpoczął już przygotowania do realizacji projektu.

"Zakład w Chorzowie był od samego początku zaangażowany w pracę nad tym strategicznym projektem. Możliwości produkcyjne i technologie dostępne w chorzowskiej fabryce były ważnym elementem postępowania przetargowego i opracowania oferty. Teraz wchodzimy w fazę przygotowawczą do uruchomienia produkcji wiosną przyszłego roku" - powiedział dyrektor zarządzający firmy Alstom Konstal Paweł Siwek, cytowany we wtorkowym komunikacie prasowym.

Reklama

W Chorzowie powstanie 68 w pełni wyposażonych wagonów jednopoziomowych. Po testach przeprowadzonych na terenie śląskiej fabryki, wagony koleją dojadą do Salzgitter. Ponadto polski oddział Alstom dostarczy podwozia oraz ściany boczne do 86 wagonów dwupoziomowych.

Niemiecki przewoźnik LNVG zamówił 34 pociągi EMU Coradia Stream High Capacity o konstrukcji modułowej. Każdy z nich składa się z czterech członów – dwóch wagonów sterowniczych i dwóch wagonów pośrednich. Pociąg łączy wagony jedno- i dwupoziomowe, co wpływa na dostępność, pojemność i elastyczność składu.

Od grudnia 2024 r. produkowane głównie w Chorzowie pociągi będą obsługiwały regionalną sieć kolejową Dolnej Saksonii – Expresskreuz Bremen/Niedersachsen (EBN), która łączy Bremę, Hanower, Oldenburg, Wilhelmshaven, Norddeich-Mole, Osnabrueck i Bremerhaven.

Zawarta umowa obejmuje również usługę serwisowania pociągów przez 30 lat oraz nieprzerwaną gwarancję na części zamienne.

W zakładzie produkcyjnym Alstomu w Chorzowie, którego łączna powierzchnia sięga 250 tys. m kw., powstają m.in. składy metra oraz pociągi regionalne. Jest on również tzw. światowym centrum kompetencyjnym dla pociągów metra oraz częścią sieci Global Engineering Network Alstomu. Zakład realizuje projekty dla klientów na całym świecie.

Jesienią 2018 r. w Chorzowie uruchomiono linię montażową pociągów Coradia Stream, zamówionych przez holenderską spółkę Nederlandse Spoorwegen - głównego kolejowego przewoźnika pasażerskiego w Holandii. Holenderski przewoźnik zamówił 79 pociągów, a wartość całego kontraktu przekroczyła 800 mln euro. Wcześniej w Chorzowie powstawały m.in. pociągi metra dla Rijadu - stolicy Arabii Saudyjskiej.

W styczniu tego roku poinformowano o sfinalizowaniu przejęcia przez francuski koncern Alstom kanadyjskiej firmy Bombardier Transport. Tym samym również na polskim rynku kolejowym Alstom stał się największym graczem, zatrudniającym ponad 4 tys. pracowników w kilku zakładach produkcyjnych, z ofertą w zakresie taboru, sygnalizacji i serwisu. Firma jest również największym eksporterem w branży kolejowej w Polsce.

W Polsce Alstom - oprócz spółki w Chorzowie - rozwija też na Śląsku centrum inżynieryjne w dziedzinie wagonów z aluminium i stali. Ponadto ma m.in. Centrum Serwisowe Pendolino w Warszawie. Również Bombardier należy do największych inwestorów w branży transportu szynowego w Polsce. W zakładach w Katowicach, Łodzi, Warszawie i Wrocławiu zajmuje się m.in. produkcją nadwozi lokomotyw oraz wagonów pasażerskich, w tym do pociągów dużych prędkości, ram wózków, zespołów trakcyjnych ruchu regionalnego, tramwajów i wagonów metra.