1. Radosław Piekarz (red.), „Przewodnik po dokumentacji cen transferowych”, Wolters Kluwer, Warszawa 2018

W 2017 r. weszły w życie nowe zasady dotyczące cen transferowych. Radosław Piekarz z warszawskiej kancelarii A&RT (wraz zespołem) przygotował z tej okazji praktyczny przewodnik po nowej dokumentacji. Autor często pojawia się w mediach i komentuje tematy podatkowe, ma też na koncie kilka książek – m.in. monografię cen transferowych z 2015 r. Dzięki temu potrafi tłumaczyć trudne podatkowe zawiłości w sposób przyjazny czytelnikowi.

2. Grzegorz Załuski, „Negocjacyjne zoo. Strategie i techniki negocjacji w pigułce”, MT Biznes, Warszawa 2017

Metafora negocjacyjnego zoo polega w tym wypadku na tym, że konkretne typy ludzi i stosowane przez nie strategie rokowań zostały przedstawione na przykładach zwierząt i ich zachowań. Mamy choćby słonia – to osoba o dobrej pamięci, z którą można się dogadać w sposób pokojowy. Nie wolno jednak próbować prowadzić z nią negocjacji z pozycji siły, bo wtedy może być z nami krucho. Bywa, że trafimy na żółwia. Powolnego asekuranta, który może się schować do swojej skorupy pod wpływem nadmiernej presji. Są jeszcze lis, ryba i gepard. Warto poznać bestiarium, bo i tak prędzej czy później staniemy oko w oko z jego przedstawicielami. Zarówno w życiu, jak i w biznesie.

3. Jan Fazlagić, „Poradnik innowacyjnego samorządowca”, Poltext, Warszawa 2017

Zbliżają się wybory samorządowe. Jan Fazlagić z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu daje więc zestaw dobrych rad dla obecnych i przyszłych polityków lokalnych. Kluczowa jest dla niego innowacyjność – Fazlagić uważa, że zaczyna się ona właśnie na poziomie samorządów i przy jej pomocy władze miast, gmin czy powiatów powinny konkurować z innymi. O mieszkańców, inwestycje prywatne oraz publiczne. A także o turystów. Aby innowacyjność nie pozostała tylko odmienianym przez wszystkie przypadki słowem wytrychem, poznański ekonomista stara się tę kategorię opisać dokładniej. Pisze, na czym polega dbanie o kapitał społeczny w samorządzie, a także uczy przygotowywania czytelnych strategii. W jego pracy zwraca też uwagę rozdział o opowiadaniu historii. Fazlagić opisuje w nim, jak to się dzieje, że niektóre miasta potrafiły wytworzyć sobie markę „ciekawych”, a inne uchodzą za „nudne i zwyczajne”.

4. Krzysztof Czerkas, „Spółka celowa. Instrukcja obsługi”, ODDK, Gdańsk 2017

Spółka celowa (zwana czasem z angielska SPV, special purpose vehicle) była szczególnie popularna w pierwszej fazie polskiej transformacji. Zwłaszcza w czasie, gdy kapitał zagraniczny szukał metod zabezpieczenia własnych interesów na rynku, którego nie znał i któremu do końca nie ufał. Od tamtej pory minęło jednak sporo czasu i instytucja SPV też musiała się zmienić. Czym jest dziś? Jak ją tworzyć, stosować i finansować? Na te wszystkie pytania odpowiada Krzysztof Czerkas, wyróżniony w poprzednich edycjach Economicusa doradca restrukturyzacyjny i inwestor.

5. Sylwia Żółkiewska, Małgorzata Rycharska, Noemi Gryczko, „Biznes w świecie mobile”, Poltext, Warszawa 2018

Rewolucja mobilna jest faktem. Dziś w wielu dziedzinach biznesu bez dobrej aplikacji na urządzenia przenośne daleko się nie zajedzie, bo stara dobra strona WWW już nie wystarczy. Trio autorek – Sylwia Żółkiewska, Małgorzata Rycharska i Noemi Gryczko – o tym wie i ma garść dobrych rad podanych w przystępnej formie. Jak, gdzie, kiedy i za ile? Co działa, a co nie wypali? To zestaw pytań, na które powinien umieć sobie odpowiedzieć dziś prawie każdy przedsiębiorca.

6. Krzysztof Obłój, „Praktyka strategii firmy”, Poltext, Warszawa 2017

Czołowy polski teoretyk zarządzania Krzysztof Obłój napisał nową książkę o praktyce strategii firmy. Ekonomista z Akademii Leona Koźmińskiego radzi praktykom biznesu, jak patrzeć na swoją organizację w perspektywie czasu. Triada przeszłość – teraźniejszość – przyszłość jest dla Obłoja sposobem na samodoskonalenie, uciekanie przed rutyną i stawianie czoła wyzwaniom, które nadchodzą.

7. Jerzy Surma, „Cyfryzacja życia w erze big data. Człowiek. Biznes. Państwo”, PWN, Warszawa 2017

Badacz cyfryzacji Jerzy Surma z SGH napisał pracę o skutkach fenomenu big data. Jego zdaniem w Polsce mówi się o tym zjawisku zbyt optymistycznie. Szerszej publiczności brak świadomości, że ślady cyfrowe rejestrowane przez nasze smartfony, tablety, komputery stacjonarne czy coraz częściej nawet zegarki mają ogromne znaczenie. Nie tylko dla pojedynczych użytkowników, lecz także dla biznesu, a nawet dla bezpieczeństwa państwa. Na nominację do Economicusa Surma zapracował zwłaszcza rozdziałem, w którym opisuje nowe wyzwania, z jakim przyjdzie zmierzyć się przedsiębiorcom.

8. Magdalena Pawłowska, „Jedna kampania do wolności. Jak stworzyć produkt online, pozyskać klientów i żyć na własnych warunkach”, Helion/OnePress, Gliwice 2018

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Książka z gatunku „możesz wszystko”. Autorka daje tu wiele niebanalnych rad na temat tego, jak sprzedawać produkty online. Jaki jest sposób na zarobienie miliona złotych rocznie? Wystarczy, że sprzedasz dowolne rozwiązanie za 200 zł pięciu tysiącom klientów. W czasach zglobalizowanej sieci nie wydaje się to znów takie nieosiągalne – czytamy we wstępie. Książka Pawłowskiej jest momentami przegadana, ale tchnie optymizmem i niejednego z pewnością zainspiruje.

9. Leszek Czarnecki, „Lider alfa”, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2018

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Czarnecki należy do tych przedstawicieli polskiego biznesu, którzy chętnie piszą. Trzeba powiedzieć, że zazwyczaj dobrze mu to wychodzi. Jego autobiograficzny „Biznes po prostu” wygrał nawet kilka lat temu Economicusa. Najnowsza książka twórcy Getin Noble Banku to „Lider alfa”. To opowieść o przywództwie i sposobach na skuteczne kierowanie dużymi organizacjami, które pełne są sprzecznych interesów. W tej książce widać fascynacje psychologią społeczną i naukami przyrodniczymi. Czarnecki jest bowiem przekonany, że na firmę trzeba patrzeć jak na żywy organizm.

10. Aleksy Surma, Tomasz Szopiński (red.), „Pomysł – pieniądze – przedsiębiorstwo”, CeDeWu, Warszawa 2017

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Po tę książkę powinni sięgnąć ci wszyscy, którzy chcą zostać biznesmenami, lecz nie wiedzą, jak się do tego zabrać. Chodzi głównie o przedsiębiorców drobnych. Tych, którzy – jak mawiał Jan Kulczyk – niezbyt dobrze wybrali sobie rodziców. I nie odziedziczyli kapitałów potrzebnych do rozruchu przedsiębiorstwa, nie mają kogo zapytać o blaski i cienie takiej kariery oraz najczęstsze pułapki czyhające po drodze. Surma, Szopiński i ich współautorzy pokazują np., gdzie szukać pomysłów na biznes, jak pisać biznesplan albo przy pomocy jakich narzędzi warto robić marketing w małej firmie.