Już pod koniec tego roku przedstawimy projekt uruchomienia połączenia kolejowego łączącego Warszawę i lotnisko w Modlinie. Ta trasa będzie otwarta w 2011 roku. Za niecałe trzy lata lotnisko w Modlinie ma zacząć odprawiać pasażerów - zapowiada Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor, który właśnie wygrał przetarg na przygotowanie studium wykonalności połączenia kolejowego z lotniskiem w Modlinie i zakup taboru na tę trasę.
Przejazd z Warszawy będzie trwał około 20 minut. To ma zachęcać do korzystania z portu, który ma konkurować ze stołecznym Okęciem.

Konkurencja dla Okęcia

Chociaż Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) zapowiedziała, że ruch lotniczy w Polsce będzie w tym roku mniejszy o 1,6-4,9 proc. w stosunku do ubiegłego roku, to Adrian Furgalski przekonuje, że warto inwestować w nowe porty. Do 2030 roku z Polski ma odlatywać rocznie 85 mln osób, z czego około 25 mln z Warszawy.
Reklama
- Warto robić konkurencję dla Okęcia w postaci Modlina. Nadal nie wiadomo, czy nowe tzw. lotnisko centralne dla Polski w ogóle powstanie. Nie wiadomo też, czy będą realizowane plany rozbudowy Okęcia - ja jestem gorącym zwolennikiem takiego rozwiązania - dodaje ekspert TOR-u.
Podkreśla, że wystarczy 1,5 mln osób odprawionych rocznie, aby lotnisko Modlin było rentowne.
Do końca 2012 roku Okęcie ma wydać na rozbudowę 1,2 mld zł - w tym roku 250 mln zł, najwięcej ze wszystkich lotnisk w kraju.
- 40 mln zł będzie kosztowała sama przebudowa płyt postojowych dla samolotów - mówi Jakub Mielniczuk, rzecznik stołecznego lotniska.
Poważne wydatki zapowiada także Gdańsk.
- 100 mln zł przeznaczyliśmy m.in. na budowę terminalu pasażerskiego nr 3, budowę drogi kołowania oraz płyty postojowej - mówi Adam Skonieczny z gdańskiego lotniska.
W Łodzi też powstanie nowy terminal.
- Poza tym wyremontujemy pas startowy oraz wybudujemy bazę paliwową - wylicza Leszek Krawczyk, prezes lotniska.
Łączny koszt to około 100 mln zł.
Zarówno w Gdańsku, jak i Łodzi tegoroczne inwestycje znacznie przewyższają te z lat poprzednich. W Łodzi w ubiegłym roku wydano ok. 40 mln zł, a w Gdańsku kilkanaście milionów.
Do rozbudowy przygotowuje się lotnisko w Szczecinie. Razem ze środkami unijnymi przeznaczy na ten cel 90 mln zł. Tylko o 4 mln zł mniej zamierza wydać Wrocław. Tam jednak zamiast rozbudowy i remontu pieniądze trafią na opracowania związane z budową nowego terminalu. Prace nad dokumentacją prowadzi też Poznań.
- Plan opiewa na ponad 18 mln zł. Zawiera wiele mniejszych projektów inwestycyjnych, jak modernizacja drogi startowej, rozbudowa terminalu pasażerskiego i płyty postojowej samolotów oraz budowa drogi kołowania - mówi Hanna Surma, rzecznik poznańskiej Ławicy.
Zaledwie 2 mln zł chce wydać w tym roku lotnisko w Katowicach (m.in. remont dachu i zakup samochodu dla niepełnosprawnych pasażerów). To wstęp do inwestycji - do 2015 roku port wyda na rozwój 500 mln zł.

Będą nowe lotniska

W ciągu kilku lat mają powstawać kolejne porty lotnicze, m.in. w Lublinie, Sochaczewie, Opolu, Kielcach, Białymstoku i Nowym Targu. Miasta nie zrażają się spadkiem dynamiki rozwoju ruchu lotniczego w Polsce. Urząd Lotnictwa Cywilnego szacował, że w 2008 roku lotniska odprawią 22,6 mln pasażerów. Skończyło się na 20,6 mln osób i zamiast 18 proc., rynek wzrósł o 8 proc. W tym roku planowano, że odprawionych zostanie 25,8 mln osób, a wzrost wyniesie 14 proc., ale i ta prognoza może nie zostać zrealizowana.
- W lutym promesę zezwolenia na założenie lotniska otrzymał Mazowiecki Port Lotniczy Sochaczew. W marcu zezwolenie na lotnisko niepubliczne dostała zaś firma Włodarzewska Nieruchomości - mówi Katarzyna Krasnodębska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Firma Włodarzewska w Sobieniach Królewskich buduje pole golfowe i hotel. Własne lotnisko ma ułatwić komunikację z tym obiektem.
Na Lubelszczyźnie prace są już zaawansowane, władze regionu uznały, że powstanie portu w Świdniku jest sprawą priorytetową.
- Staramy się o 49 mln euro środków unijnych na tegoroczne inwestycje, m.in. budowę pasa startowego i terminalu pasażerskiego dla miliona pasażerów - mówi Piotr Jankowski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Lublin.

Kielce nie zrezygnowały

Na fundusze z Unii liczy także Opolszczyzna, która przygotowuje dokumentację do budowy lotniska w Kamieniu Śląskim. Z własnego lotniska nie zrezygnowały Kielce, chociaż Komisja Europejska odmówiła wsparcia finansowego dla przedsięwzięcia. W tym roku urząd miasta w Kielcach wyda na prace związane z utworzeniem lotniska ok. 6,5 mln zł.
- Dobiega końca wykup gruntów pod lotnisko w Obicach - wylicza Anna Ciulęba, rzecznik kieleckiego magistratu.
Według wstępnych planów port może przyjąć pierwsze samoloty w 2014 lub 2015 roku.
Nowy Targ, który mógłby m.in. obsługiwać również ruch turystyczny do Zakopanego, negocjuje z inwestorem finansowanie budowy portu.
- To najważniejszy element projektu. Przy założeniu, że będzie inwestor i zostaną rozwiązane kwestie związane z ochroną przyrody - teren lotniska graniczy z obszarami chronionymi - lotnisko może zacząć działać za dwa, trzy lata - mówi Jerzy Rafiński, prezes Aeroklubu Nowy Targ, gdzie ma powstać lotnisko.
ZAGRANICZNY INWESTOR NA POLSKICH LOTNISKACH
Meinl Airports International (MAI), inwestor z Austrii, w marcu 2008 r. przejął 24,9 proc. akcji spółki zarządzającej lotniskiem w Bydgoszczy. Zobowiązał się, że zainwestuje co najmniej 23,5 mln euro. Docelowo zadeklarował zwiększyć swój udział w lotnisku w Bydgoszczy do 49 proc. (maksymalny udział zagranicznej firmy w polskim porcie). Miesiąc wcześniej MAI dokapitalizował spółkę Mazowiecki Port Lotniczy Sochaczew i przejął 40 proc. udziałów. Na lotnisko ma przeznaczyć co najmniej 210 mln euro. MAI działa w ponad 50 krajach. W Polsce to jedyny jak dotąd prywatny inwestor w tej branży. Eksperci oceniają, że wśród zainteresowanych są także takie firmy, jak Fraport, Crowley Infrastructure Development Group, Airport Development Partners, Vienna Airports, Bouygues czy Swissport.
ZE STRONY PRAWA
Nowe możliwości uruchamiania lokalnych lotnisk dało samorządom rozporządzenie Rady Ministrów (weszło w życie 1 marca 2009 r.) do ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U. 144, poz. 901). Gminy, powiaty i samorządy województw będą mogły otrzymać dawne lotniska wojskowe na uruchomienie lotnisk cywilnych. Takich obiektów jest co najmniej kilkanaście.
SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK
W Polsce działa mniej niż setka lotnisk pasażerskich. Poza Okęciem, portem lotniczym centralnym, 11 portów regionalnych i 42 lotniska lokalne. Pasażerskie przewozy regularne wykonywać będzie w tym sezonie 32 obcych przewoźników. Pozostałych 15 operować będzie jako tzw. przewoźnicy marketingowi, w ramach umów code-share z innymi liniami. Najbardziej popularnym portem wśród przewoźników są Warszawa - przewozy do i ze stolicy oferuje 29 obcych przewoźników i Kraków - 13 przewoźników. Według standardów Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Polsce mogłoby działać 170 lotnisk. W Niemczech działają 502 lotniska, we Francji - 460, w Anglii - 390, a w Stanach Zjednoczonych - 19,5 tys.