Mimo rosnącej sprzedaży hurtownicy leków nie są zadowoleni z poziomu uzyskiwanej marży. Dlatego największe hurtownie leków (notowane na giełdzie) decydują się uruchamiać dodatkową działalność, niezwiązaną bezpośrednio z obrotem lekami, ale dającą możliwość zwiększania zysków firm.
Torfarm (TORFARM), lider rynku, w III kwartale wypracował marżę na poziomie 7,13 proc. Piotr Sucharski, prezes grupy, uważa, że w najbliższych latach marża będzie maleć.
– Jest ogromna presja ze strony kontrahentów na zmniejszanie marży. W związku z tym podjęliśmy decyzję o rozwijaniu biznesu okołozdrowotnego. Dzięki przejęciu Prospera (konkurencyjna hurtownia – red.) zakończyliśmy budowę pozycji lidera rynku – mówi Piotr Sucharski.
W III kw. grupa Torfarm zwiększyła przychody o ponad 60 proc., do 1,53 mld zł, głównie jednak właśnie dzięki przejęciu Prospera.
Reklama
Teraz Torfarm chce zarabiać na produkcji leków. W tym roku już zainwestował 10 mln zł w spółkę Synoptis, która zajmuje się ich wytwarzaniem. Do końca roku na jej rozwój przeznaczy jeszcze ok. 2 mln zł, a już w 2010 r. spółka ma zacząć zarabiać.
W połowie roku Torfarm powołał też agencję reklamową Nekk. Firma jest partnerem wszystkich spółek w Grupie, obsługuje m.in. Synoptis. Swoje usługi zamierza jednak zaoferować wszystkim producentom leków, z którymi współpracuje hurtownia. Do współpracy mają ich zachęcić mniejsze koszty promocji, bo w ramach agencji firma oferuje dostęp do aptek objętych programami lojalnościowymi Torfarmu, nośników w aptekach, wydawnictw i stron www.
Od niedawna w grupie jest także spółka ILC zajmująca się budowaniem systemów informatycznych dla branży farmaceutycznej, głównie dla aptek.



Notowana na giełdzie Polska Grupa Farmaceutyczna (PGF) także szuka nowych źródeł zysków, mimo że, według Jacka Szwajcowskiego, prezesa firmy, dynamika wzrostu sprzedaży leków była większa niż prognozowana. Spółka pochwaliła się blisko 9,5-proc. dynamiką wzrostu sprzedaży w III kw. do 1,38 mld zł (w ujęciu rok do roku).
Poprzez spółkę Business Support Solution (BSS) PGF zaoferuje od stycznia usługi finansowo-księgowe, kadrowo-płacowe oraz prawne. Spółka BSS będzie zatrudniać w sumie ok. 300 osób.
– Większość z nich tworzyła wcześniej pion księgowo-finansowy wewnątrz grupy PGF. Teraz zaoferujemy nasze usługi firmom zewnętrznym z branży zdrowotnej – mówi Jacek Szwajcowski, prezes PGF.
W ślady konkurentów nie zamierza natomiast iść Farmacol, druga co do wielkości hurtownia leków do aptek.
– Koncentrujemy się na dystybucji i współpracy z aptekami. Ograniczamy dodatkowe usługi dla producentów, np. do działań promocyjnych prowadzących do zwiększania sprzedaży leków, ale nie zamierzamy otwierać agencji reklamowej – mówi Edyta Bączek, wicedyrektor Farmacolu ds. marketingu.
Stanisław Kasprzyk z firmy IMS monitorującej rynek farmaceutyczny uważa, że dywersyfikacja przychodów hurtowników to odpowiedź na nowe wyzwania.
– Hurtownie poszukują nowych możliwości, poszerzając działalność o branże IT i media, a także inwestycje w produkcję i sprzedaż własnych marek. Kluczowe dla hurtu są efekty współpracy z apektami oparte na twardych danych. Nie jest to możliwe bez spójnego i nowoczesnego systemu informatycznego – mówi Stanisław Kasprzyk.
ikona lupy />
Rynek dystrybucji leków do aptek / DGP