W przededniu wejścia na rynek kolejnego gracza – Cyfrowego Polsatu – zaostrza się walka konkurencyjna o klientów mobilnego dostępu do internetu. Operatorzy oferują korzystniejsze ceny usług nie tylko nowym klientom, ale także dotychczasowym.
Mobilny internet to najszybciej rosnący fragment polskiego rynku telekomunikacyjnego. W czerwcu – według danych Komisji Europejskiej – korzystało z niego 1,78 mln osób, o 1 mln więcej niż rok wcześniej, gdy na rynku tej usługi pojawił się Play, oferując, jako pierwszy, bardzo atrakcyjne ceny. W ocenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej w latach 2010–2012 liczba użytkowników mobilnego internetu wzrośnie o 1,2 mln.

Wejście Cyfrowego Polsatu

W poniedziałek Cyfrowy Polsat, kontrolowany przez Zygmunta Solorza-Żaka dostawca telewizji satelitarnej i wirtualny operator komórkowy, oficjalnie zapowiedział, że wchodzi na rynek mobilnego internetu. Komercyjną usługę uruchomi w I kwartale 2010 r., a teraz zaczął testy konsumenckie. – Naszym celem jest przekształcenie się z dostawcy cyfrowej telewizji w dostawcę pakietu usług zintegrowanych – mówi Dominik Libicki, prezes CP.
Tak jak w przypadku komórek Cyfrowy Polsat będzie działał jako operator wirtualny. Usługi transmisji danych kupuje od Aero2, spółki kojarzonej z Zygmuntem Solorzem-Żakiem. Aero2 swą jedną z najnowocześniejszych w Europie sieci buduje we współpracy z kontrolowaną przez tego samego biznesmena Sferią, wykorzystując sprzęt dostarczony przez chińską firmę Huawei.
Reklama
Do końca roku sieć ma tworzyć 350 nadajników, a docelowo – w 2012 roku – ma ich być 3,5 tys., co pozwoli dostarczać szybki internet 82 proc. Polaków. Koszt inwestycji szacowany jest na 1 mld zł. Pieniądze pochodzą z zachodnich banków, a także z unijnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Reakcja konkurentów

Najbardziej agresywnie na perspektywę pojawienia się CP na rynku mobilnego internetu zareagowała firma PTK Centertel, właściciel marki Orange. CP będzie bowiem w wielu pozbawionych stacjonarnej infrastruktury telekomunikacyjnej obszarach kraju bezpośrednio konkurował z PTK Centertel i budowaną przez nią siecią bezprzewodowego dostępu do internetu.
CP ma tę przewagę, że dzięki technologii HSPA+ może dostarczać klientowi internet działający z prędkością do 21 Mb/s, wielokrotnie szybciej niż Centertel, który nie inwestuje w tę technologię.
Centertel, który jako jedyny w Polsce operator w III kwartale nie zwiększył liczby klientów mobilnego internetu, przed dwoma tygodniami radykalnie podniósł limity transferu danych. Za 150 zł można przesłać nawet 37 GB danych miesięcznie, a za 39,5 zł – 2 GB. Na dodatek stary klient, jeśli o to poprosi, bez dodatkowych opłat do końca kontraktu dostanie takie same warunki.
Na prokonsumencką zmianę w sieci Orange zareagował natychmiast Polkomtel. Także jego starzy klienci mogą korzystać z nowych, większych limitów (od 2 GB za 49 zł do 26 GB za 160 zł). Wczoraj operator sieci Plus oficjalnie ogłosił, że uruchamia komercyjnie HSPA+ oraz że nie wyklucza dalszego zwiększenia limitów transferu danych. – Od 1 grudnia w 11 największych miastach uruchamiamy internet w technologii HSPA+ – mówił wczoraj Jarosław Bauc, prezes Polkomtelu.
Polska Telefonia Cyfrowa, właściciel Ery, która jako pierwsza w Polsce we wrześniu wprowadziła w niektórych miastach HSPA+, zachowuje spokój i nie podnosi limitów (od 0,3 GB za 29 zł, do 16 GB za 149 zł).
P4, do którego należy Play, nie zmieniając limitów przesyłu danych, wprowadził promocyjne obniżki abonamentu: nawet przez pięć miesięcy wynosi on 1 zł.
ikona lupy />
Mobilny internet / DGP