IV kwartał 2009 r. był wyjątkowo dobry. Na całym świecie sprzedali ich 85,8 mln, czyli o 15,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Rynek napędzały zakupy małych przenośnych urządzeń, czyli netbooków i tanich notebooków. Ilościowemu wzrostowi sprzedaży sprzyjał też spadek cen. Popyt ze strony przedsiębiorstw był słaby. – Windows 7, nowy system operacyjny Microsoftu, który pojawił się w IV kwartale nie spowodował dodatkowego popytu na komputery PC, ale jego premierę dobrze wykorzystano jako narzędzie marketingowe – uważa Mikako Kitagawa, analityk z firmy badawczej Gartner.

Przed rokiem prognozowano kilkuprocentowy spadek ilościowy sprzedaży. To przekonanie utwierdziło się po I kwartale, gdy sprzedaż była o 7,1 proc. niższa niż rok wcześniej. W II połowie roku eksperci zaczęli wierzyć, że liczba sprzedanych na świecie komputerów nie musi być mniejsza niż w 2008 roku. Dobry IV kwartał zapowiadały wyniki Intela, największego światowego producenta procesorów, za III kwartał 2009 r.

IV kwartał 2009 r. w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie (EMEA) był pierwszym wzrostowym po trzech kwartałach spadku. Według szacunków Gartnera (poza komputerami PC obejmują także serwery) w IV kwartale w regionie sprzedano 29,7 mln sztuk komputerów (3,6-proc. wzrost r/r), a w całym ubiegłym roku – 96,4 mln sztuk (spadek o 6,2 proc.)

>>> Polecamy: Światowy rynek komputerów odbija się od dna

W ubiegłym roku najwięcej komputerów na świecie sprzedał HP (20,3 proc. rynku). Drugą pozycję obronił Dell (13,1 proc.), a trzecią miał Acer (13,0 proc.). W IV kwartale, podobnie jak w trzecim, Acer wyprzedzał Della.

Perspektywy na 2010 rok wydają się optymistyczne. IV kwartał 2009 r. był dla Intela znów udany. Optymistyczne informacje płyną też z tajwańskich firm produkujących komputery sprzedawane pod markami największych graczy. Oczekiwany jest nadal silny popyt na komputery przenośne, w tym zwłaszcza na te najmniejsze. Poza netbookami w tym roku kupowane będą także smartbooki (komputery z procesorami wykorzystywanymi w najbardziej zaawansowanych telefonach komórkowych) oraz tablety (komputery w kształcie ekranu przeznaczone głównie do przeglądania internetu).

Analitycy IDC prognozują, że w tym roku nabywców znajdzie 321 mln nowych komputerów PC. W 2013 roku liczba ta ma przekroczyć 444 mln, z czego blisko 75 proc. stanowić będą komputery przenośne.