W piątek resort poinformował, że zakończył budowę księgi popytu na pakiet 10,8 proc. akcji spółki. Inwestorzy finansowi złożyli zapisy na 14 mln akcji (10,8 proc.), po 29 zł za papier. Według Budzanowskiego, cena uzyskana ze sprzedaży 14 mln akcji Lotosu jest satysfakcjonująca. Do budżetu z tej transakcji ma wpłynąć ponad 400 mln zł.

Obecnie do Skarbu Państwa należy 63,97 proc. akcji Grupy Lotos (LOTOS). W wyniku transakcji SP będzie miał około 52 proc. walorów paliwowej spółki; pozostałe należą do różnych akcjonariuszy. Będzie to już druga w tym roku sprzedaż na giełdzie tak dużego pakietu akcji przez resort skarbu. Na początku stycznia ministerstwo sprzedało 20 milionów akcji KGHM, czyli 10 proc. walorów miedziowego koncernu, uzyskując ponad 2 mld złotych.

"Biorąc pod uwagę, jak duży pakiet minister skarbu sprzedawał, to musiał zaproponować pełne dyskonto w stosunku do ceny rynkowej. Wydaje się, że przy obecnych uwarunkowaniach cena 29 zł za papier nie jest zła" - powiedział PAP główny ekonomista Domu Maklerskiego X-Trade Brokers Przemysław Kwiecień. Zaznaczył jednak, że to, co jest dobrą ceną dla Skarbu Państwa, niekoniecznie musi być dobrą wiadomością dla innych akcjonariuszy. "Należy wziąć pod uwagę, że ministerstwo skarbu zapowiedziało, iż nie wyklucza sprzedaży dodatkowego pakietu. Niepewność i możliwość pojawienia się dodatkowych papierów w ofercie spowoduje, że Lotos zachowuje się wyraźnie słabiej niż cały rynek" - wyjaśnił.

Zwrócił uwagę, że rok temu za jedną akcję Lotosu płacono 8 zł. Jego zdaniem, w średnim i długim terminie transakcja nie będzie mieć wpływu na wycenę spółki. "Przy wycenie spółki oceniamy jak wygląda jej biznes. Tutaj zmienia się tylko struktura właścicielska i nie zmienia się ona póki co na tyle, żeby wpłynąć na to, jak będzie wyglądał biznes Lotosu. Gdyby ministerstwo skarbu wprowadziło do spółki inwestora strategicznego, to wówczas może mieć to wpływ na wycenę. Ale w tym przypadku nie mamy jeszcze rozstrzygających decyzji" - podkreślił.

Reklama

Grupa Lotos zajmuje się wydobyciem i przerobem ropy naftowej oraz handlem produktami naftowymi. Spółki grupy dostarczają na rynek m.in. benzynę bezołowiową, oleje napędowe, oleje silnikowe i przemysłowe, oleje opałowe oraz paliwo lotnicze.