Prosty rachunek

Pierwszym klientem, który skorzystał z usług Microsoftu w modelu SaaS Microsoftu w Polsce w zeszłym roku, był Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej dr Brankowska z Warszawy. Firma ta na stałe zatrudnia 10 osób, a współpracuje z nią 20 lekarzy. Przychodnia zdecydowała się korzystać z takich usług jak obsługa poczty czy wirtualny gabinet umożliwiający zdalne prowadzenie kalendarza wizyt i zapisów u lekarzy. Przedstawiciele Microsoftu i CEOD wyliczyli, że obecne miesięczne koszty tych usług na osobę to 21,5 euro, gdyby klinika chciała sobie to wszystko zafundować, musiałby liczyć się z kosztem 95 euro miesięcznie.
Zdaniem menedżerów Microsoftu właśnie małe i średnie firmy mogą, korzystając z oprogramowania w modelu SaaS, oszczędzić najwięcej, bo nawet do 75 proc. kosztów zakupu oprogramowania.

Bez licencji

Reklama
Ten sposób dostępu do narzędzi IT staje się ciekawą alternatywą pozyskiwania nowych systemów aplikacyjnych w firmach. Użytkownicy, w ramach abonamentu, mogą korzystać z różnego rodzaju oprogramowania, bez potrzeby zakupu licencji oraz instalacji na własnych serwerach.
Coraz więc producentów oprogramowania udostępnia swe produkty w tym modelu, dlatego firmy mogą dziś wypożyczyć każdy typ aplikacji, począwszy od pakietów biurowych poprzez oprogramowanie do aukcji internetowych, handlu mobilnego, bankowości elektronicznej, sklepów internetowych, księgowości dla MSP a, skończywszy na systemach CRM, oprogramowaniu do wspomagania procesów sprzedaży, obsługi finansowo-księgowej czy programów kadrowo-płacowych.
Taki model udostępniana aplikacji w Polsce oferuje np. Microsoft. W kwietniu wyszedł na rynek z abonamentową ofertą usług w pakiecie Business Productivity Online Standard Suit (BPOS), składającą się z czterech programów – Exchange, SharePoint, Live Meeting oraz Office Communications – w wersji online.

Model elastyczny

Piotr Patryk Choroś, dyrektor Business Intelligence Solutions w Infovide-Matrix, podkreśla, że model SaaS pozwala na zrównoważenie kosztów inwestycji, gdy firma wchodzi w nowe obszary działalności oraz pozwala na uzyskanie elastyczności w doborze rozwiązań informatycznych wspierających procesy biznesowe.
– Jest także metodą na pozyskanie wsparcia informatycznego potrzebnego tylko w określonym czasie (np. przeprowadzenie transformacji procesów biznesowych w organizacji i zastosowanie rozwiązania zastępczego). Szczególnie w dobie kryzysu rezygnacja ze wzrostu własnej infrastruktury informatycznej na rzecz dzierżawy oprogramowania dostarcza bardzo istotnej zdolności do szybkiego reagowania na zmiany otoczenia rynkowego – mówi Choroś.
Jego słowa potwierdzają wyniki ankiety opublikowanej przez firmę badawczą Gartner. Wzięło w niej udział 270 menedżerów odpowiedzialnych za IT oraz operacje biznesowe z Europy, Azji oraz Ameryki Północnej, którzy korzystali z usług w modelu SaaS. Ponad 95 proc. z nich planuje zwiększyć lub utrzymać na dotychczasowym poziomie korzystanie z aplikacji oferowanych w formie usług w modelu SaaS.
Z badań Gartnera wynika także, że obecnie najpopularniejszymi aplikacjami udostępnianymi w ten sposób są: e-mail, narzędzia księgowe, rozwiązania do automatyzacji procesów sprzedaży, helpdesk oraz aplikacje do zarządzania wydatkami.
Co to jest SaaS?
Software as a Service to model dostarczania oprogramowania na żądanie poprzez udostępnienie go w zdalnej infrastrukturze informatycznej (online). Nie ma konieczności kupowania licencji – opłaty pobierane są miesięcznie za dostęp i wykorzystywanie systemu. Model ten oferowany jest na rynku już od kilku lat – przede wszystkim w obszarze usług internetowych (np. sklepy internetowe w pasażach handlowych) oraz coraz częściej jako forma udostępniania oprogramowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (systemy finansowo-księgowe, fakturowanie, kadry i środki trwałe).