W swym badaniu firma UPC szczególną uwagę zwróciła na zbadanie, z jakich technologii korzystają firmy SOHO (small office, home office) prowadząc swą działalność biznesową. Okazuje się, że dziś głównym narzędziem technologicznym przy prowadzeniu biznesu jest w małej firmie telefon komórkowy, którym dysponuje 97 proc. badanych. Internet stacjonarny ma 79 proc. firm, a mobilny 40 proc. Niecała połowa respondentów korzysta zaś z telefonu stacjonarnego.

Najważniejsze usługi

Pytani wprost przedsiębiorcy o to, jaka usługa telekomunikacyjna jest dla nich najważniejsza, także wskazali na telefon komórkowy (46 proc.), na drugim miejscu znalazł się internet stacjonarny (37 proc.). Tylko 2 proc. w tym pytaniu wskazało na telefon stacjonarny, a 4 proc. na internet mobilny.
W tym kontekście widać, że i małe firmy mogą zyskać na realizowanej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej strategii rozbudowy infrastruktury szerokopasmowej w obszarach białych plam, gdzie nie ma dziś dostępu do internetu.
Reklama
Brak dobrego łącza internetowego może bowiem szczególnie doskwierać przedsiębiorcom, który chcieliby otwierać działalność w obszarach wiejskich czy miasteczkach, które w przeszłości były pomijane w inwestycjach telekomunikacyjnych. Potwierdza to badanie UPC, w którym aż 21 proc. przedsiębiorców z grupy najmniejszych firm stwierdza, że nie ma stałego łącza internetowego, choć badanie było przeprowadzane w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Zaradzić temu ma m.in. podpisana w maju przez marszałka Sejmu ustawa o wspieraniu usług i sieci telekomunikacyjnych, co ma ułatwić inwestowanie w infrastrukturę szerokopasmową oraz 1 mld euro na tego inwestycje z funduszy unijnych. A władze regionalne rozbudowując sieć, zapowiadają, że nie zapomną o małych firmach.

Firma w rozwoju

Rola usług telekomunikacyjnych w działalności biznesowej jest dla przedsiębiorców oczywista. I jest to przede wszystkim ułatwienie kontaktu z klientem (82 proc.) – wynika z badań UPC. To także powszechne narzędzie komunikacji w firmie (67 proc.) Jednak wśród istotnych funkcji respondenci wymieniają także kwestie związane z rozwojem firmy: źródło przydatnych informacji w prowadzeniu firmy (65 proc.), poszukiwanie potencjalnych klientów (55 proc.) i pomysłów na rozszerzenie oferty (21 proc.).
Badanie UPC pokazuje też inny motyw niedoceniana strony WWW. Wśród sposobów docierania do klientów internet odgrywa znaczącą rolą to jednak znacznie więcej respondentów twierdzi, że największą siłę przekonywania mają rekomendacje byłych klientów. Podczas gdy 17 proc. firm stwierdza, że w zdobyciu nowych kontraktów najbardziej pomaga im internet, to aż 68 proc. wskazuje na polecenie przez dotychczasowych klientów (a przecież tego typu rekomendacje mogą pojawiać się w także internecie). Można zgadywać, że w tym względzie roli internetu mogą niedoceniać firmy ograniczające swą działalność do rynku lokalnego.
I tutaj warto przytoczyć raporty z rynku amerykańskiego, z których wynika, że upowszechnianie internetu skutkuje zmianą zachowań konsumentów również na rynkach lokalnych. Z badania przeprowadzonego w marcu 2010 r. w USA przez BIA/Kelsey & ConStat wynika, że dla ponad 90 proc. badanych internautów źródłem informacji o miejscowych usługach i biznesie są lokalne media online i wyszukiwarki internetowe. Mniejszą popularnością cieszą się internetowe katalogi firm, porównywarki cen i serwisy tematyczne.

Nie tylko dla gigantów

Niemniej jednak badanie UPC pokazuje, że coraz więcej przedsiębiorców docenia zalety internetu, który umożliwia łatwy kontakt z kontrahentami i możliwość elastycznego reagowania na ich potrzeby. Coraz częstej potrafią go wykorzystać do rozpoznawania nowych tendencji rynkowych, a wiele z nich doceniło możliwość prowadzenia sprzedaży online, z czym wiąże się łatwy sposób zwiększenia zasięgu dotarcia do klientów, łatwość dostosowania dostaw do zapotrzebowania.
UPC zapytało np. przedsiębiorców, w jaki sposób docierają do klienta. I okazuje się, że dziś najchętniej wykorzystują do tego serwisy internetowe, takie jak popularne wyszukiwarki czy Panorama Firm (54 proc.) Co trzecia firma decyduje się zainwestować w pozycjonowanie swej strony internetowej. I już dziś w sekorze SOHO są to bardziej popularne formy reklamy niż ogłoszenia prasowe (22 proc.) czy w katalogach branżowych (20 proc.) Coraz więcej firm chce być też obecna w serwisach społecznościowych (19 proc.), co jest wyżej cenione niż mailing, banery czy linki sponsorowane, a co może wynikać z kosztów.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 19 – 25 maja 2010 r. i miało charakter ilościowy. Metodologia: CAWI (Computer Assisted Web Interview). Grupa docelowa: właściciele firm SOHO z miast powyżej 100 tys mieszkańców
www.upc.pl
ikona lupy />
Internet a sposoby dotarcia do klientów / DGP