Wraz z otwarciem trasy dla pociągów dużej prędkości na linii Madryt-Walencja, Hiszpania stanie się europejskim potentatem jeśli chodzi o długość szybkich linii kolejowych w Europie, wyprzedzając dominującą dotychczas pod tym względem Francję - podaje francuski dziennik „La Tribune”.

W najbliższą niedzielę linia kolejowa o długości 438 km, łącząca Madryt z Walencją, zostanie uroczyście otwarta, powiększając długość hiszpańskiej sieci szybkich kolei do 2056 km, podczas gdy tego typu francuska sieć liczy 1896 km. Hiszpańska inwestycja pochłonęła ok. 6,6 mld euro.

Jak podaje francuski dziennik, pomimo trudności gospodarczych, Hiszpania nie ma zamiaru zostawać w tyle. Rząd w Madrycie planuje, aby mieszkańcy głównych regionów Półwyspu Iberyjskiego mogli w mniej niż 4 godziny dotrzeć do stolicy kraju.

>>> Zobacz także: Pociągi Pendolino dla PKP Intercity będą produkowane tylko we Włoszech

Reklama

Hiszpania ze swoim planem budowy sieci szybkich kolei długości 5525 km i tak pozostaje na drugim miejscu na świecie po Chinach, które planują w najbliższych latach mieć sieć długości 13 134 km. Dla porównania, Francja planuje otworzyć 2816 km, zaś Niemcy 2333 km.

Szybka hiszpańska kolej nazywa się AVE, co po hiszpańsku oznacza ptaka, ale jest także skrótem od Alta Velocidad Espanola.

Aby zobaczyć galerię zdjęć pociągów AVE kliknij w obrazek poniżej.

ikona lupy />
Lokomotywa szybkich kolei AVE marki Siemens, hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE na stacji Madryt-Atocha. Fot. Bloomberg. / Bloomberg
ikona lupy />
Po lewej lokomotywa szybkich kolei AVE marki Alstom, po prawej marki Siemens, hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE na stacji Madryt-Atocha. Fot. Bloomberg. / Bloomberg
ikona lupy />
Po lewej lokomotywa szybkich kolei AVE marki Alstom, po prawej marki Siemens, hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE na stacji Madryt-Atocha, Hiszpania. Fot. Bloomberg. / Bloomberg
ikona lupy />
Pociągi szybkich kolei AVE hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE na stacji Madryt-Atocha. Fot. Bloomberg. / Bloomberg
ikona lupy />
Widok z kabiny szybkiej kolei AVE hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE w pobliżu Madrytu. Fot. Bloomberg. / Inne
ikona lupy />
Pasażerowie wsiadający do szybkiej kolei AVE hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE na stacji Madryt-Atocha (1). Fot. Bloomberg. / Bloomberg
ikona lupy />
Pasażerowie wsiadający do szybkiej kolei AVE hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE na stacji Madryt-Atocha (2). Fot. Bloomberg. / Bloomberg
ikona lupy />
Szybka kolej AVE hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE na stacji w Sewilli. Fot. Shutterstock. / Inne
ikona lupy />
Szybka kolej AVE hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE wjeżdza na peron na stacji Madryt-Atocha (1). Fot. Shutterstock. / Inne
ikona lupy />
Szybka kolej AVE hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE wjeżdza na peron na stacji Madryt-Atocha (2). Fot. Shutterstock. / Inne
ikona lupy />
Wnętrze szybkiej kolei AVE hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE. Fot. Shutterstock. / Inne
ikona lupy />
Szybka kolej AVE hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE na stacji w Santiago de Compostella w Hiszpanii. Fot. Shutterstock. / Inne
ikona lupy />
Szybka kolej AVE hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE przejeżdza przez wiadukt w Hiszpanii (1). Fot. Shutterstock. / Inne
ikona lupy />
Szybka kolej AVE hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE przejeżdza przez wiadukt w Hiszpanii (2). Fot. Shutterstock. / Inne
ikona lupy />
Szybka kolej AVE hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE przejeżdza przez wiadukt w Hiszpanii (3). Fot. Shutterstock. / Inne