Twórcy nowej platformy Autosalon24.pl kuszą przykładowo klientów 21-proc. rabatem na Opla Insignię, obecnie jeden z najbardziej wziętych modeli wśród przedsiębiorców.
Jak tłumaczy Łukasz Gębski, prezes firmy Autodirect zarządzającej Autosalonem24.pl, tego typu serwis nie sprzedaje samochodów ani nie przyjmuje wpłat zaliczek czy pełnej ceny za oferowane auta. Jest tylko pośrednikiem, wyspecjalizowaną firmą doradczą oferującą klientom wsparcie w pozyskaniu najkorzystniejszej oferty i negocjacji warunków zakupu samochodu z dilerem. Klient dokonuje wpłat za samochód bezpośrednio do wskazanego przez firmę dilera – diler wystawia faktury, rozlicza wpłaty i wydaje samochód. Odbiór samochodu następuje u dilera. Gdy jest to inne miasto niż to, w którym mieszka klient, oferuje możliwość zamówienia opcji dostawy auta pod wskazany adres.

>>> Czytaj też: Volkswagen XL1 - najbardziej ekonomiczne auto świata

Serwisy takie jak Autosalon24.pl wzorowane są na portalach tego typu działających np. w Holandii czy Belgii). Autosalon24.pl wyróżnia się tym, że umożliwia zamówienie i zakup auta od działającego w Polsce dilera po niższej cenie, której indywidualny klient nie mógłby sam wynegocjować.
Reklama
– Nasz model biznesowy jest adaptacją dobrze rozwiniętych i sprawdzonych w krajach Europy Zachodniej rozwiązań handlowych – przyznaje Łukasz Gębski.
Bezpośrednią inspiracją były francuskie platformy zakupu samochodów (tzw. negocians), takie jak www.elite-auto.fr czy www.concessiondirect.com. Równie skutecznie takie rozwiązania funkcjonują w innych krajach: w Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych.
A co tę platformę zamówień różni od funkcjonujących już na polskim rynku serwisów?
– To, że umożliwia zamówienie i zakup auta od działającego w Polsce dilera po niższej cenie. Dodatkowo użytkownicy serwisu nie muszą czekać, aż zbierze się grupa 2 czy 3 klientów chętnych na zakup danego samochodu lub modelu, jak to ma miejsce w przypadku operatorów specjalizujących się w aranżacji zakupów zbiorowych – mówi Gębski.

>>> Polecamy: Zobacz jak zabezpieczyć się przed kontrolą drogową

A to dlatego, że ceny prezentowane przez Autosalon24.pl dotyczą pojedynczych samochodów.
Gębskiemu chodzi m.in. o nagłośniony ostatnio debiut platformy zakupowej GrupoweAutozakupy.pl firmy Innova GJK, założonej przez zespół ludzi, którzy odeszli z oficjalnych przedstawicielstw koncernów samochodowych. Zgodnie z ich metodą na stronie internetowej wypełnia się formularz, w którym należy określić, jakie dokładnie auto interesuje klienta, a potem poczekać, aż zbierze się grupa osób zdecydowana na zakup takiego samego pojazdu. W tym przypadku trzeba też czekać około dwóch miesięcy na konkretną ofertę.
Jan Gudaniec, członek zarządu Innovy, twierdzi, że wysokość zniżek, na jakie mogą liczyć klienci, zależy m.in. od liczby osób zainteresowanych zakupem, marki oraz wartości wyjściowej auta.
W uproszczeniu: im droższy samochód i większa grupa, tym wyższy rabat. Ile? Najmniej 4 proc.
A jakie rabaty oferuje Autosalon24.pl?
– Wysokość rabatów może być bardzo różna, w zależności od marki, typu i modelu samochodu. Czasami nie tylko cena jest ważnym dla klienta elementem – odpowiada Gębski.
Jego zdaniem równie ważnym czynnikiem decyzyjnym np. dla młodej firmy jest możliwość sfinansowania zakupu leasingiem.
Ale przedstawiciel platformy zakupowej rzuca kilka cen. Przykładowo przy zakupie BMW serii X5 można liczyć na rabat w wysokości 10 proc.; Opla Insigni CDTI nawet na 21 proc. O 7 – 9 proc. taniej można kupić natomiast volkswageny (Tiguan, Sharan, Passat CC).

>>> Czytaj również: Ranking najczęściej kradzionych aut w Polsce. Jakie marki wybierają złodzieje?

Jak przekonują eksperci platformy zakupowe to dobre rozwiązanie dla klientów i przedsiębiorców prowadzących indywidualną działalność gospodarczą.
Klient zainteresowany konkretnym samochodem może zorientować się, czytaki egzemplarz jest dostępny od ręki, lub może go zamówić.
Mniej zdecydowani nabywcy mogą, korzystając z tzw. konfiguratorów, zidentyfikować grupę aut spełniających określone kryteria przy zastosowaniu standardowych parametrów wyszukiwania (cena, typ paliwa, moc). Mogą także poszukiwać aut w zależności od pojemności bagażnika.
Na każdym etapie procesu istnieje możliwość rozmowy z doradcą, który w oparciu o preferencje klienta może przygotować kilka ofert, poinformować o bieżącym statusie zamówienia oraz doradzić w wyborze auta oraz zaaranżować wiele dodatkowych usług, takich jak: zakup pakietów serwisowych dobranych do każdego sprzedawanego samochodu, a nawet pakietów obejmujących wymianę hamulców lub składowanie i wymianę opon. Można również kupić opony zimowe, bagażniki, foteliki dziecięce oraz wiele innych akcesoriów, które zostaną założone do samochodu przed jego wydaniem.
Na platformie Autosalonu24.pl można też ubezpieczyć pojazd, a nawet sfinansować jego zakup.
Firmy takie jak Autosalon.24 zarabiają na prowizji wypłacanej im przez dilera lub w przypadku sprzedaży produktów finansowych od banku czy firmy leasingowej i ubezpieczeniowej.
Czy to możliwe przy takich upustach? Eksperci nie mają wątpliwości, że tak, bo wielu dilerom zależy przede wszystkim na tzw. bonusach otrzymywanych od importera, a uzależnionych od wielkości sprzedaży. Bonusy są teraz coraz częściej podstawowym źródłem przychodu dilera, a nie marża sprzedażowa.