Teraz wszyscy prowadzą due diligence, czyli badanie dokumentów spółki. Właściciele sieci wraz z prowadzącym transakcję bankiem JP Morgan dopuścili do niego cztery podmioty.

W rywalizacji bierze udział amerykański Liberty Global, właściciel UPC Polska, dla którego wycenę i badanie spółki przeprowadza BNP Paribas, a także trzy fundusze inwestycyjne – Cinven, Permira i amerykański LNK Partners. DGP ustalił, jakie banki inwestycyjne pomagać będą im w tej transakcji. Cinvenowi, który ma udziały m.in. we francuskim operatorze Numericable/Completel, pomaga bank inwestycyjny Rothschild Polska. Z kolei Permirę, znaną z inwestycji w m.in. czołowego niemieckiego nadawcę komercyjnego ProSiebenSat.1., wspiera bank Nomura.

Analitycy za faworyta uważają UPC Polska, który przejęcie Multimediów traktuje jako kolejny etap konsolidacji rynku. Pierwszy krok w tym kierunku amerykańska firma zrobiła w ubiegłym roku, przejmując Grupę Aster. Dzięki temu liczba jej klientów wzrosła do 1,5 mln. UPC Polska twierdzi, że zwiększanie skali działania to jedyny sposób, by sprostać konkurencji przede wszystkim Orange Polska. Po połknięciu Multimediów liczba klientów operatora przekroczyłaby 2,3 mln. Jak to wpłynie na rynek?

– Nie spodziewałbym się wielkiej rewolucji. Umocnienie UPC Polska na pewno mogłoby zmniejszać konkurencję na rynku w skali mikro, co mogłoby się przełożyć na ceny dla klienta końcowego, ale na pewno nie na pogorszenie jakości usług. Nie mówimy tu jednak o jakichś gigantycznych zmianach – tłumaczy Piotr Janik, szef analityków KBC Securities.

UPC Polska bada, czy zgodę na transakcję wyraziłby Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na przejęcie Aster dał zgodę warunkową. Eksperci uważają jednak, że to inna sytuacja, bo sieci UPC i Multimediów istotnie się nie pokrywają.

O tym, kto zwycięży, zdecyduje cena. Według informacji DGP Ygal Ozechov, jeden z właścicieli Multimediów, początkowo wycenił spółkę aż na 1 mld euro. Tymczasem, gdyby wyceniać spółkę według tych samych wskaźników co w transakcji Aster (wartość 2,4 mld zł), cena Multimediów oscylowałaby wokół 2,5 mld zł. Podmioty starające się o zakup operatora twierdzą jednak, że dziś oczekiwania cenowe właścicieli są niższe. Poza UPC może być gotowy zapłacić więcej, bo widzi synergię. Z kolei fundusze mogą przebić ofertę, gdyż niewykluczone jest, że w finale połączą siły.