Teraz przez najbliższych 5 tygodni będą trwały odbiory techniczne, potrzeba około 250 protokołów. Zakończenie budowy opóźniło się o 11 miesięcy.

Centralny odcinek łączy Wolę z Pragą i ma siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński. Trasa ma 6 kilometrów i 100 metrów długości.

Wykonawca inwestycji to włosko-turecko-polskie konsorcjum AGP Metro. Prace rozpoczęto w październiku 2009 roku. Wartość kontraktu to 4,6 mld złotych, zaś szacunkowy koszt projektu wynosi około 5,92 mld złotych.

"Najgłębsza stacja to Nowy Świat-Uniwersytet" - wyjaśnia Mateusz Witczyński, rzecznik AGP Metro. Przystanek jest zlokalizowany aż 6 pięter pod ziemią. Sama stacja to jest około 27 metrów, zaś ściany szczelinowe na Rondzie ONZ schodzą na głębokość 55 metrów - dodał Mateusz Witczyński.

Reklama

Do budowy centralnego odcinka użyto gigantyczne ilości betonu i stali. Z tego betonu możnaby wykonać 8 Pałaców Kultury i Nauki a ze stali 7 Wież Eiffla - powiedział rzecznik AGP Metro.

Największym problemem przy budowie były niewybuchy. Za każdym razem powodowały przerwanie prac. W sumie znaleziono ponad 600 sztuk, w ciągu ulicy Zielnej i na placu Powstańców Warszawy wyciągnięto dwa pociski z moździerza Gustaw, sam pocisk waży około 3 ton, ma 60 centymetrów średnicy - mówił Mateusz Witczyński.

Warszawski ratusz chce, żeby pierwsi pasażerowie centralnego odcinka II linii pojechali z Woli na Pragę jeszcze w listopadzie.