PKP podkreślają, że to nie jest wyraz niezadowolenia z powodu sposobu wprowadzenia na polskie tory pociągów Pendolino. Od połowy grudnia po torach jeździ tylko 9 z 20 zamówionych składów (kolejne wyjadą na tory w lutym). Tej operacji towarzyszył wielomiesięczny konflikt z producentem pociągów Alstomem dotyczący homologacji składów.
Według PKP, że zmiana odbywa się na prośbę Marcina Celejewskiego, który od momentu powołania deklarował, że obejmuje tę funkcję na czas określony.
- Dotychczasowy prezes PKP Intercity z sukcesem zakończył swoją roczną misję, wykonał najważniejsze zadanie jakim było wprowadzenie na polskie tory pociągów EIP (Pendolino – red.) - mówi prezes PKP Jakub Karnowski. - Jednak teraz nasz przewoźnik staje przed kolejnym ważnym wyzwaniem, jakim jest proces prywatyzacyjny. Chcemy, aby spółka została do tego procesu jak najlepiej przygotowana - dodaje.
To sygnał, że trzeba zająć się prywatyzacją flagowego przewoźnika PKP. - Chcemy, aby spółka została do tego procesu jak najlepiej przygotowana, stąd zmiana na stanowisku prezesa - mówi prezes Grupy PKP Jakub Karnowski.
Celejewski pozostanie w zarządzie, nadzorując kontakty z producentami taboru. Bo prócz Pendolino PKP Intercity zamówiło m.in. pociągi Flirt od Stadlera i Dart od Pesy. Jak ujawniliśmy w DGP, z ich realizacją mogą być problemy.
Na Twitterze zagotowało się od komentarzy, że teraz w każdym pociągu PKP Intercity znajdzie się bankomat. Do zarządu dołączyło dwóch ludzi z sektora finansowego, którzy na kolei nazywani są bankomatami.
Nowy prezes Jacek Leonkiewicz rozpoczął swoją karierę zawodową w jednym z największych banków inwestycyjnych w J.P. Morgan, w Londynie. Pracował również w zespole Debt Capital Partners banku Merrill Lynch w Londynie.
Karierę zawodową kontynuował w PKO TFI gdzie zajmował się analizą rynku akcji. Od 2013 roku pełni funkcję dyrektora zarządzającego do spraw nadzoru Wwłaścicielskiego i prywatyzacji w PKP. A prezesem PKO TFI od 2008 roku do 2012 roku był Jakub Karnowski, dzisiejszy prezes PKP SA PKP.
Do zarządu doszła też Magdalena Zajączkowska-Ejsymont – też z PKO TFI. Od 2009 r. jest tam zastępcą dyrektora Departamentu Zarządzania Portfelami Akcyjnymi. Od lipca 2013 r. jest członkiem rady nadzorczej PKP Intercity.
W zarządzie oprócz Marcina Celewskiego pozostanie Piotr Rybotycki, który przyszedł do spółki z DB Schenker Rail Polska.
>>> Czytaj też: Model polskiej gospodarki uległ wyczerpaniu. Połowie nastolatków grozi ubóstwo na emeryturze