W trzecim kwartale br. na świecie sprzedano 80,6 mln komputerów PC (zarówno stacjonarnych, jak i laptopów). To o 15 proc. więcej niż w trzecim kwartale 2007 r. Rynek komputerów odczuł jednak skutki kryzysu finansowego - wynika z raportu firmy analitycznej Gartner. Wzrost sprzedaży jest wolniejszy.

Analityk IT Gartner Mika Kitagawa poinformowała, że na dobre wyniki wpływ miała sprzedaż mininotebooków w Europie, na Środkowym Wschodzie i Afryce. Dodała, że kryzys ekonomiczny w USA spowodował zainteresowanie Amerykanów komputerami w cenie poniżej 500 dol. Zaznaczyła, że mininotebooki to wciąż nowy segment rynku i jest jeszcze za wcześnie, by wyrokować, jak wpłynie on na jego rozwój.

Mininotebook to niewielki przenośny komputer o przekątnej ekranu od 5 do 10 cali. Gartner prognozuje, że rynek tych komputerów będzie się w kolejnych latach intensywnie rozwijał i w 2012 roku światowa sprzedaż może osiągnąć 50 mln egzemplarzy.

Najwięcej komputerów na świecie sprzedała firma Hewlett-Packard - 14,7 mln - co daje jej 18,4 proc. udział w rynku. Kolejne miejsca zajęły Dell (10,9 mln sztuk) z 13,6 proc. udziałem w rynku i Acer (10 mln sztuk) z 12,5 proc. udziałem.

Kitagawa zaznaczyła, że cały globalny rynek sprzedaży komputerów odczuł skutki kryzysu, a najbardziej Stany Zjednoczone, gdzie po kilku kwartałach wysokiej sprzedaży zanotowano spowolnienie. Na mniejszą dynamikę wzrostu na rynkach Azji i Pacyfiku wpływ miało spowolnienie w Chinach - dodała.

Reklama

Zdaniem analityków Gartner, Hewlett-Packard (HP) mógł osiągnąć lepsze wyniki, ale za wolno rozwijał sektor mininotebooków, w przeciwieństwie do firm Asus i Acer. Ten drugi producent zanotowały wysoki wzrost sprzedaży w porównaniu do III kwartału 2007 r. - o ponad 47 proc. Zdaniem Kitagawy, mimo, że inni producenci mają już w swoich ofertach mininotebooki, będzie im trudno rywalizować z Acerem i Asusem o ten segment.

Sprzedaż komputerów w USA w III kwartale br. wzrosła w porównaniu do III kw. 2007 r. o 4,6 proc. Zdaniem analityków, średni spadek cen komputerów nie wpłynął tak bardzo na wzrost sprzedaży, jak przypuszczali producenci. Na pierwszym miejscu w USA znalazł się Dell (5,1 mln sprzedanych komputerów), drugi był Hewlett-Packard (4,4 mln), a trzeci Apple (1,6 mln).

Sprzedaż w regionie tzw. EMEA (Europa, Środkowy Wschód, Afryka) osiągnęła 28,8 mln. To 25,9 proc. wzrost w porównaniu do III kw. 2007 r. Na tym rynku najwięcej PC-ów sprzedawał Acer (20,6 proc. udział w rynku), wyprzedzając pierwszy raz HP (18,7 proc.).

Sprzedaż w rejonie Azji i Pacyfiku osiągnęła 21,6 mln sztuk i wzrosła o 13,3 proc. w porównaniu do III kw. 2007 r. Analitycy z tego regionu wyłączyli Japonię, w której z kolei sprzedaż osiągnęła 3,7 mln sztuk (9,2 proc. wzrost w porównaniu do III kw. 2007 r.). W Ameryce Łacińskiej sprzedaż osiągnęła 7,3 mln sztuk, co daje 13,2 proc. wzrost.

Gartner to firma analityczna zajmująca się badaniami branży IT. Jej siedziba mieści się w Stamford w USA. Firma powstała w 1979 roku. Zatrudnia 1200 analityków i konsultantów w 80 krajach na całym świecie.

AL, PAP