We wrześniu Grupa PKP Cargo przewiozła w Polsce 9,85 mln ton towarów na polskim rynku, o 6,2% mniej niż rok wcześniej. Narastająco po dziewięciu miesiącach wynik ten wynosi 78,86 mln ton (-2,5% r/r). Wykonana praca przewozowa we wrześniu wyniosła 2,5 mld tonokilometrów (-3,5% r/r), a narastająco po dziewięciu miesiącach 20,7 mld tonokilometrów (-1,8% r/r).

"Narastająco po dziewięciu miesiącach udział rynkowy Grupy PKP Cargo w ujęciu masy wyniósł 47,9% (-0,3 pkt proc. r/r), a licząc pracą przewozową 55,9 (-1 pkt proc. r/r). W samym wrześniu udział Grupy PKP Cargo wyniósł 48% pod względem masy (-2,3 pkt proc. r/r) i 55,3% pod względem pracy (-2,5 pkt proc. r/r)" - czytamy w komunikacie.

Kolejowi przewoźnicy towarowi od dłuższego czasu mierzą się ze spowolnieniem rynku przewozów. Narastająco po dziewięciu miesiącach masa przewieziona przez wszystkich operatorów w Polsce była mniejsza o 3,2 mln ton w porównaniu do ubiegłego roku, podkreśla przewoźnik.

"Za mniejsze przewozy odpowiadają m.in. utrzymujące się spadki na rynkach kamienia, metali i koksu. Niższe przewozy kruszyw to efekt opóźnień w realizacji inwestycji infrastrukturalnych, a słabsza dynamika na rynku metali jest spowodowana w głównej mierze sytuacją na Ukrainie" - czytamy dalej.

W ujęciu miesięcznym udział grupy w rynku wzrósł o 0,3 pkt proc. w masie i o 0,7 pkt proc. w pracy.

"Do wzrostu udziału rynkowego Grupy w porównaniu do sierpnia 2015 roku przyczyniły się m.in. przewozy węgla kamiennego oraz rud i pirytów. Te pierwsze to efekt zwiększonego zapotrzebowania grup energetycznych oraz hut, odbudowujących zapasy. Wyższe przewozy rud i pirytów wynikają natomiast ze zwiększonego zapotrzebowania ze strony przemysłu hutniczego" - wyjaśniono.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 48% udziału w rynku według masy i ok. 57% według pracy przewozowej w 2014 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.