"Synergie określamy na co najmniej 10 mln zł, tyle wynoszą potwierdzone synergie. Najważniejsze to synergie taborowe - alokujemy do przewozów nasze lokomotywy i zatrudnimy nasz personel, co znakomicie poprawi rentowność. Widzimy też synergie związane z przejęciem kompetencji, integracją zakupów, usług wspólnych, systemów IT. No i co najważniejsze - widzimy synergie handlowe. Chcemy stworzyć wyspecjalizowany podmiot w przewozach chemicznych; warto wykorzystać jego specyfikę i unikalne kompetencje" - powiedział prezes Adam Purwin podczas konferencji prasowej.

"Chcemy docelowo połączyć te spółki i widzimy dla nich miejsce w grupie kapitałowej. To będzie wyspecjalizowany podmiot. Dzięki jego kompetencjom możemy 'zaatakować' też międzynarodowy rynek przewozów paliw i chemikaliów " - dodał szef PKP Cargo.

Podkreślił, że transakcja wpisuje się w strategię spółki, a także, że przewoźnicy są kupowani razem z kontraktami.

Akwizycja oznacza - według prezesa - dywersyfikację produktową, opartą na przewozach, w których nie występuje sezonowość. Co więcej, tych przewozów nie można zastąpić innymi środkami transportu i nie będzie presji ze strony np. przewoźników drogowych.

"Kondycja finansowa tych przewoźników jest doskonała, kupujemy podmioty z gotówką, nie wymagających nakładów inwestycyjnych" - powiedział także Purwin.

Orlen KolTrans i ZCP Euronaft Trzebinia miały w 2014 r. łącznie pro-forma 186,8 mln zł przychodów, 21,2 mln zł EBITDA i 14,2 mln zł zysku netto. W 2013 r. odpowiednio: 188,3 mln zł, 23 mln zł i 11,7 mln zł.

Spółki Orlen KolTrans i Euronaft Trzebinia działają na rynku przewozów paliw i chemikaliów. Przewożą ponad 40% produktów wytwarzanych przez PKN Orlen, głównie do terminali paliwowych i zakładów chemicznych. Orlen KolTrans i Euronaft utrzymują stabilny, w sumie około 2,5-procentowy udział w polskim rynku, liczony pracą przewozową.

Przejmowane spółki w 2014 r. wykonały 1,3 mld tonokilometrów pracy przewozowej. Wolumen przewiezionych towarów wyniósł 3,3 mln ton. Mają ponad 600 własnych wagonów i ponad 400 dzierżawionych. Tabor trakcyjny obejmuje 30 własnych lokomotyw i 17 dzierżawionych.

PKP Cargo podało wczoraj, że kupuje od PKN Orlen udziały Orlen KolTrans za 192,2 mln zł oraz zorganizowaną część przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia (ZCP Kolej) za kwotę 59,4 mln zł, podało PKP Cargo. Jednocześnie zawarte zostaną długoterminowe umowy na obsługę logistyczną Grupy Orlen przez PKP Cargo. Transakcja jest warunkowa, a jej finalizacja wymaga m.in. zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 48% udziału w rynku według masy i ok. 57% według pracy przewozowej w 2014 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej