"Metanowiec Al Nuaman dostarczy surowiec przeznaczony do schłodzenia i rozruchu instalacji - ok. 210 tys. m3 LNG. Jednostka typu Q-flex to jeden z największych statków tego typu na świecie (o wymiarach 315 na 50 m). Dostawcą surowca jest Qatargas Operating Company Limited. Wejście statku do basenu portowego spodziewane jest ok. godz. 10:30" - czytamy w komunikacie.

Na początku listopada Polskie LNG zakończyło kluczowe procesy konieczne do przygotowania instalacji terminala LNG w Świnoujściu do pierwszej dostawy skroplonego gazu ziemnego.

Gaz z pierwszej dostawy miał dotrzeć do Świnoujścia między 11 a 17 grudnia br. i posłużyć do testów w warunkach rzeczywistych - rozruchu technologicznego, w skład którego wchodzą m.in. takie procesy, jak schłodzenie, stabilizacja pracy instalacji czy przeprowadzenie ruchu próbnego całego terminalu.

Terminal LNG w Świnoujściu osiągnie stan gotowości eksploatacyjnej pod koniec maja 2016 r., poinformował wiceminister skarbu Henryk Baranowski. "Gotowość eksploatacyjną terminal osiągnie zgodnie z harmonogramem pod koniec maja 2016 r" - powiedział Baranowski podczas posiedzenia sejmowej Komisji ds. Energii i Skarbu Państwa. Przypomniał, że projekt osiągnął już status kompletacji mechanicznej, co oznacza gotowość do rozruchu. Dodał, że 11 grudnia przypłynie pierwszy tankowiec z ładunkiem LNG i rozpocznie się rozruch instalacji.

Terminal LNG w Świnoujściu umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m3 i odpowiadać będzie ok. jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Analizowana jest możliwość rozbudowy mocy terminalu o połowę - do 7,5 mld m3 rocznie, co stanowi połowę rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Środkowo-Wschodniej.

>>> Czytaj też: Wielki zakup saudyjskiej ropy przez Orlen. Rosja nie jest już potrzebna?