"Dotychczas poziom dywidend był ustalany corocznie w ustawie budżetowej oparciu o wyniki firm, potrzeby finansowe kraju, negocjacje między resortami itd. Brakowało strategicznego spojrzenia na wpływy do budżetu państwa z dywidend oraz udziałów w zyskach nadzorowanych przez państwo przedsiębiorstw w ujęciu kilkuletnim" - czytamy w komunikacie.

W opinii resortu kilkuletnia polityka powinna zawierać:

- zakładany poziom dywidend odprowadzanych do budżetu (procent zysku, jak i minimalną wartość bezwzględną),
- realizowane programy inwestycyjne (m.in. instalacje przemysłowe, remonty linii przesyłowych, bloki energetyczne) do sfinansowania wraz ze źródłami: kredytami, zasobami własnymi spółek, finansowaniem unijnym, fundusze inwestycyjne spółek zasilane niepobraną dywidendą itd., podano również.

"W ocenie ministra finansów Pawła Szałamachy, polityka dywidendowa uzgodniona na kilka lat pozwoli uniknąć corocznych dyskusji, poprawi komunikację z akcjonariuszami oraz da spółkom średniookresowy horyzont decyzji inwestycyjnych" - czytamy również.

Wpływy z dywidend do budżetu państwa za lata 2010-2015:

- 2010: 4 484 mln zł,
- 2011: 5 312 mln zł,
- 2012: 7 788 mln zł,
- 2013: 6 700 mln zł,
- 2014: 3 941 mln zł,
- 2015 (prognoza): 4 545 mln zł (wykonanie do końca listopada: 4 594 mln zł),
- 2016 (prognoza w projekcie budżetu państwa): 4 545 mln zł, podał resort.

>>> Czytaj też: Belka: Najlepiej kontynuować obecną politykę monetarną. Poziom stóp zbliżony do optymalnego