"Port Gdynia S.A. ogłosił przetarg na przebudowę Obrotnicy nr 2. Obecnie obrotnice pozwalają na zawijanie do portu tylko jednostek o długości 300-330 metrów. W wyniku przebudowy do portu będą mogły przybić kontenerowce o długości nawet do 400 metrów. Pekaes ocenia, że dzięki tym zmianom będzie mógł zoptymalizować cały łańcuch dostaw i jeszcze lepiej wykorzystać swoje zasoby w spedycji morskiej w połączeniu z krajową siecią drobnicową" - czytamy w komunikacie.

W Gdyni znajduje się nowoczesny magazyn Pekaesu, dzierżawiony od Zarządu Morskiego Portu Gdynia, przypomniano.

"O tych inwestycjach mówi się w Gdyni od kilku lat. Teraz jest na to ostatni moment. Za chwilę w Gdańsku powstanie terminal DCT2, co jeszcze bardziej zwiększy konkurencyjność tego portu. Gdynia musi się spieszyć, by sprostać wyzwaniom regionalnego rynku. Klienci oczekują niskich cen i coraz szybszych połączeń z głównymi partnerami handlowymi. Tylko wpływanie dużych statków w serwisach bezpośrednich pozwoli na konkurowanie nie tylko z pobliskim Gdańskiem, ale i z innymi portami bałtyckimi. Pekaes dzięki tej przebudowie będzie mógł lepiej zoptymalizować cały łańcuch dostaw dla swoich klientów, również z pełnym wykorzystaniem zasobów krajowej sieci dystrybucji drobnicowej, jakimi dysponujemy" - skomentował dyrektor spedycji morskiej i lotniczej Kajetan Jagłowski, cytowany w komunikacie.

Przetarg na przebudowę Obrotnicy nr 2 ogłoszono w ramach projektu "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia - Etap I". Głównym celem inwestycji jest zapewnienie takich parametrów nawigacyjnych, aby do portu mogły zawijać duże jednostki kontenerowe, które obsługują bezpośrednie połączenia pomiędzy Europą a Azją. W obecnej sytuacji duże statki nie mają możliwości obrócenia się w akwenach wewnętrznych, przez co Gdynia pozostaje portem feederowym. Jeśli inwestycja zostanie zrealizowana zgodnie z planem, przewiduje się, że stan ten powinien ulec zmianie już pod koniec przyszłego roku.

Kolejne etapy inwestycji przewiduje się na lata 2018-2020. Mają one obejmować poszerzenie do 280 metrów oraz pogłębienie do 17 metrów toru podejściowego, a także pogłębienie do 16 metrów akwenów wewnątrz portu, jak i poszerzenie wejścia wewnętrznego do 140 metrów, podano również.

Pekaes S.A. jest jedną z najstarszych polskich firm transportowych. Jej oferta obejmuje usługi spedycji drogowej, lotniczej i morskiej oraz szereg usług w ramach zarządzania łańcuchem dostaw. Od 2004 akcje spółki są notowane na GPW. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 706 mln zł w 2015 r.

(ISBnews)