statystyki

Skąd się wzięła wielka trójka? Historia powstania agencji ratingowych

9 maja 2016, 07:28 | Aktualizacja: 14.06.2016, 15:00
Fitch Ratings

Fitch Ratingsźródło: Bloomberg
autor zdjęcia: Jason Alden

Choć dużą popularność zdobyły dzięki rynkowi kolejowemu, to pierwsze ratingi pojawiały się w gospodarce już dwa wieki temu. Wtedy oceniano, czy kupiec zapłaci za towar.

Reklama

Reklama

Historia oceny zdolności kredytowej sięga pierwszej połowy XIX w. Po panice z roku 1837 w USA zaczęto weryfikować, czy kupcy i handlowcy są w stanie regulować swoje zobowiązania wobec kontrahentów. W tym celu w 1841 r. powołano nowojorską Mercantile Agency. Pojawił się jednak problem: okazało się, że ocena wiarygodności jest trudna do ustandaryzowania. A na ratingi tworzył się popyt – weryfikowano już nie tylko zwykłych kupców, lecz także wielkie przedsiębiorstwa i emitowane przez nie papiery wartościowe.


Pozostało jeszcze 86% treści

Pełny tekst artykułu dostępny w wydaniu
cyfrowym Dziennika Gazety Prawnej.

Miesiąc już od 33 zł.
Kup dostęp.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama

  • Krzysztof(2016-05-10 11:31) Odpowiedz 20

    "Wszyscy słuchają tylko wielkiej trójki", co tylko potwierdza tezę, że światem gospodarki i finansów próbują rządzić lemingi. Jeśli ktoś jeszcze pamięta taki podmiot jak Arthur Andersen, to wszystko jest dla niego jasne. Czołowy audytor na świecie, jeden z najbardziej wiarygodnych ble ble ble. I co się okazało? Jak ktoś nie pamięta to zachęcam do poznania historii tej "szacownej" instytucji.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Wiadomości branżowe

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie>>

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze