W drugim konkursie, rozpisanym w listopadzie 2015 roku, wyłoniono w sumie 195 projektów transportowych, na które UE przeznaczy łącznie 6,7 mld euro.

Z Polski zgłoszono 23 projekty, z których 17 zakwalifikowano do wsparcia z funduszu "Łącząc Europę". Polskie projekty dotyczą głównie modernizacji infrastruktury kolejowej, a także portów. UE wesprze też budowę systemu zarządzania ruchem drogowym na sieci TEN-T.

Ponad 410 mln euro trafi na prace związane z modernizacją linii kolejowej E30, łączącej Zabrze, Katowice i Kraków, zaś 320 mln euro - na prace na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Ponad 302 mln euro przeznaczone zostaną na modernizację linii kolejowej E75 łączącej Czyżew i Białystok.

>>> Czytaj też: LNG stanie się nieopłacalne? Niemcy chcą zbudować lądową odnogę gazociągu Nord Stream 2

UE dofinansuje też m.in. prace modernizacyjne na odcinkach linii kolejowych między Łodzią Kaliską a Zduńska Wolą (73 mln euro), Siedlcami a Terespolem (109,5 mln euro) oraz elektryfikację linii Zgorzelec-Węgliniec (19 mln euro).

Środki z programu "Łącząc Europę" przeznaczone zostaną również na poprawę dostępu kolejowego do portów w Gdyni (ponad 162 mln euro), Gdańsku (115,6 mln euro) oraz w Szczecinie i Świnoujściu (122 mln euro).

93,7 mln euro trafić ma na modernizację toru wodnego, rozbudowę nabrzeży oraz poprawę warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku. Ponad 123 mln euro to kwota dofinansowania pierwszego etapu budowy Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T. Według informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad program ten ma objąć sieć dróg o łącznej długości 1100 km i umożliwić wdrożenie usług inteligentnych systemów transportowych (ITS) na kluczowych drogach w Polsce. Pozwoli on dostarczać użytkownikom dróg pełne, bieżące informacje o warunkach podróży.

Propozycja podziału środków na projekty z drugiego konkursu musi jeszcze zostać zatwierdzona przez komitet koordynacyjny ds. instrumentu „Łącząc Europę”, którego posiedzenie odbędzie się 8 lipca. Pod koniec lipca KE podejmie ostateczną decyzję. Następnie Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) przygotuje poszczególne umowy o udzielenie dotacji, a w drugiej połowie 2016 roku umowy te zostaną podpisane przez beneficjentów.

Zadaniem unijnego programu "Łącząc Europę" jest wspieranie projektów służących poprawie połączeń infrastrukturalnych - zarówno drogowych, jak i energetycznych, które są ważne z punktu widzenia całego kontynentu, a nie tylko pojedynczych państw. Na lata 2014-2020 fundusz ten dysponuje kwotą 24,05 mld euro.

Wkład finansowy Unii ma formę dotacji, a stopa dofinansowania wynosi od 20 do 50 proc. kosztów danego projektu, w zależności od jego typu. W przypadku wniosków o dofinansowanie projektów z Funduszu Spójności maksymalna stopa dofinansowania może wynieść 85 proc. kosztów.

Jak poinformowała w piątek unijna komisarz transportu Violeta Bulc, jesienią ogłoszony zostanie trzeci nabór projektów.

>>> Czytaj też: Polska chińską bramą do Europy. Inwestorzy z Państwa Środka sypną pieniędzmi?