statystyki

Stadler chce produkować tramwaje w Polsce

15 września 2016, 06:55 | Aktualizacja: 15.09.2016, 09:50
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Stadler chce produkować tramwaje w Polsce

Stadler chce produkować tramwaje w Polsceźródło: Materiały Prasowe

Szwajcarski producent wystartuje w przetargach. Jeśli je wygra, fabryka w Siedlcach produkująca dotąd pociągi będzie miała nowe zlecenia.

Reklama

Reklama

Szwajcarski Stadler jest znany w Polsce z produkcji pociągów pasażerskich Flirt, których 20 jeździ dla PKP Intercity, 20 dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i 10 dla Kolei Mazowieckich.

Ale koncern chciałby sprzedawać w Polsce tramwaje. Będzie na nie popyt: do 2023 r. dzięki unijnym dotacjom polskie miasta mogą kupić ok. 600. Zakupy już zapowiedziały Warszawa, Gdańsk, Kraków, Olsztyn oraz aglomeracja śląska.

Dlatego firma zdecydowała się wystartować w przetargach. Wcześniej tego nie robiła, ale też nie miała większych szans. – W przypadku wygrania przez Stadlera przetargu na dostawę tramwajów w Polsce zamówienie będzie realizowane w naszym zakładzie w Siedlcach przy współpracy w lokalnymi dostawcami – powiedział DGP Christian Spichiger, wiceprezes Stadlera odpowiedzialny za Europę Centralną i Wschodnią.

Hybrydowy tramwaj Stadlera dla Chemnitz

Hybrydowy tramwaj Stadlera dla Chemnitz

źródło: Materiały Prasowe

A do wielu planowanych przez poszczególne miasta konkurencji Szwajcarzy zamierzają wkrótce stawać.Uruchomienie produkcji w Siedlcach oznaczałoby nowe miejsca pracy i impuls gospodarczy dla regionu. Stawką gry jest też to, czy zachodni koncern, który ma w Polsce swój oddział i zatrudnia ponad pół tysiąca osób (z ponad 6 tys. na całym świecie), zostanie uznany za część tzw. Doliny Kolejowej, czyli część Planu Morawieckiego.

W 2015 r. Stadler sprzedał 46 tramwajów i pojazdów kolei lekkiej m.in. dla Londynu, niemieckich miast Bochum i Chemnitz oraz Aarhus w Danii. Wartość zamówień – ok. 130 mln euro. Były wśród nich flagowe miejskie pojazdy Stadlera, czyli Tango, ale także hybrydowe tramwaje Citylink (zasilane do wyboru: z trakcji elektrycznej i olejem napędowym).

Wejście do Polski firmy łatwe nie będzie, bo tutaj bardzo silną pozycję w tramwajach ma tańsza od Stadlera Pesa. Znakiem rozpoznawczym polskiego producenta z Bydgoszczy są tramwaje Swing, których wyprodukował już ponad 350, m.in. dla Warszawy, Gdańska, Szczecina, Łodzi, Torunia i Bydgoszczy, dla miast na Węgrzech, w Rumunii i Bułgarii. Na
polskim rynku liczy się też Solaris, który sprzedał tramwaje do Poznania i Olsztyna. Kraków znany jest zaś z zamiłowania do tramwajów kanadyjskiego Bombardiera, których jest tam 74, chociaż nawet ten krakowski bastion podbiła Pesa, sprzedając mu 36 pojazdów Krakowiak (dostawy zrealizowała z opóźnieniem, przez co w ubiegłym tygodniu MPK Kraków naliczyło polskiemu producentowi 26 mln zł kar umownych).

Stadler wiąże swoje nadzieje z nowelizacją prawa zamówień publicznych, które umożliwia odejście od dyktatu najniższej ceny. W Szwajcarii, Austrii i Niemczech, które są królestwami Stadlera, w przetargach ważne są też koszty użytkowania, energii, bezawaryjność itd. W trakcie eksploatacji te wszystkie parametry są sprawdzane, a w razie ich niedotrzymania
producent płaci kary. Dzisiaj takie parametry można wpisać także do przetargów na tabor w Polsce.Przychody ze sprzedaży Stadler Polska wyniosły w ubiegłym roku ponad
1 mld zł, co stanowi ok. 15 proc. przychodów całej grupy. Od 2007 r. z Siedlec wyjechało ponad 250 pociągów, z czego 54 dla przewoźników w Polsce. Tramwaju nie było wśród nich ani jednego.

Siedlce to dla Stadlera głównie miejsce finalnego montażu i uruchamiania pojazdów (np. wózki kołowe przyjeżdżają do Polski z fabryki Stadlera w Winterthurze w Szwajcarii, a nadwozia wagonów z Szolnok na Węgrzech).

Co ciekawe, Stadler ogłosił ostatnio, że dostarczy do Sankt Petersburga przed piłkarskim mundialem w 2018 r. 23 szerokotorowe tramwaje Metelica. W to zlecenie zaangażowana będzie jednak nie fabryka Stadlera w Siedlcach, ale zakład tego koncernu w białoruskim Mińsku. Firma podała w oficjalnym komunikacie, że zamówienie dla Petersburga powinno poprawić sytuację zakładu w Mińsku, który powstał pod kątem obsługi rynków wschodnich, a nie był w stanie wykorzystać swojego potencjału z powodu kryzysu na rynku paliwowym i słabnącej pozycji rubla.„Do pełnego wykorzystania zdolności produkcyjnych Mińska potrzeba kolejnych zamówień. Wciąż rozważane jest przeniesienie do Mińska części produkcji z innych fabryk w Europie Środkowej” – czytamy w komunikacie Stadlera.

Tak więc los zakładu w Siedlcach nie jest przesądzony i może być kartą przetargową.Grupa Stadler miała w 2015 r. ponad 2,2 mld franków szwajcarskich przychodu i uplasowała się
w owej klasyfikacji taborowej za Siemensem.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama

Reklama

  • Miłosz(2016-09-15 09:53) Odpowiedz 183

    Fajnie, że jeden ze swoich oddziałów Szwajcarzy mają w Polsce, ale pomysł, żeby wpisywać ich w Plan Morawieckiego i dofinansowywać pieniędzmi polskich podatników szwajcarską firmę to jakieś kuriozum i nieporozumienie. Poza tym mamy w Polsce wspomnianą w tytule Pesę, która ma wielkie doświadczenie w produkcji tramwajów i świetnie się one sprawdzają, firma zatrudnia kilka tysięcy ludzi i to im zdecydowanie warto kibicować.

  • Ugluk(2016-09-15 09:08) Odpowiedz 122

    I tak to jest z kapitałem bez narodowości, niby mają u nas zakład ale przerzucić produkcję do Mińska będzie bardzo łatwo. A Pesa jest tutaj i raczej nigdzie produkcji nie przeniesie, chyba, że ją sprzedadzą (Siemensowi, Alstomowi, Stadlerowi).

  • Byku(2016-09-15 09:29) Odpowiedz 61

    Możemy kupiś od nich trochę tramwajów co tam ale niech np. w Lozannie czy Zurychu jeździ PESA

  • Berno(2016-09-15 17:09) Odpowiedz 20

    Jeżeli będą PRODUKOWAĆ a nie składać gotowca z podzespołów z CH albo innego kraju, to możemy kupić u nich nawet dużo tramwajów. Ok..... Pesa też w dużej mierze robi składaka, ale części z PL jest u niej więcej................

  • Haha(2016-09-16 08:46) Odpowiedz 01

    Nie wiem my w krakowie wolimu bombardiery bo sa skladane w nowym saczu w newagu nie bedziemy robic dobrze mazowszu, niechsobje w warszawie kupuja pozdro

  • Wrx 27 (2016-09-15 21:34) Odpowiedz 01

    Trzymam kciuki za NEWAGA w produkcji tramwajów

  • hans(2016-09-15 22:07) Odpowiedz 01

    gonic tych oszustow

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Wiadomości branżowe

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie>>

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze