We wtorek w Rzeszowie podpisana została umowa z wykonawcą.

Obecny podczas uroczystości wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podkreślił, że jest to bardzo ważna inwestycja z punktu widzenia pasażerów.

„Inwestycje, które będą zrealizowane w ramach tego zadania są niezwykle istotne z punktu widzenia pasażera, jego komfortu, a przede wszystkim z punktu widzenia osób z ograniczeniem w poruszaniu się. Jednym z celów jest wyeliminowanie tych wszystkich dysfunkcji, które w tej chwili występują, jest to bardzo ważne, bo wpisujemy się w założenia rządowego programu +Dostępność plus+. To też jest nasza wielka radość, że my kolejarze możemy się w ten sposób, w ten program wpisać” – mówił wiceminister.

Bittel podkreślił, że rzeszowska inwestycja jest jedną z wielu realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Przypomniał, że budżet programu wynosi 67 mld zł, z czego 40 mld zł to dofinansowanie unijne, a pozostałe pieniądze pochodzą z budżetu państwa. „To, że część pieniędzy jest z budżetu państwa trzeba podkreślać, bo czasami mówimy, że Unia Europejska daje pieniądze, owszem daje, ale też musimy mieć wkład własny” – zaznaczył.

Wiceminister podał dane, z których wynika, że na terenie województwa podkarpackiego w ramach KPK realizowane są inwestycje o wartości około 3 mld zł.

Bittel wyraził nadzieję, że po zakończeniu inwestycji stacja Rzeszów Główny stanie się miejscem, w którym „pasażerowie będę mogli łatwo przesiadać się do polskich kolei i podróżować w różne zakątki kraju i świata”. „A dzięki temu na polskiej kolei będzie coraz więcej pasażerów. Taka tendencja już jest, ale musimy dbać, żeby ona się cały czas umacniała” – podkreślił wiceminister infrastruktury.

Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Arnold Bresch, który przedstawił założenie inwestycji powiedział, że przebudowane zostaną trzy perony na stacji w Rzeszowie. „Poprawi się dostępność kolei dla podróżnych, będzie lepszy komfort wsiadania do pociągu, będzie też nowe oświetlenie. Wszystko dostosowane będzie do obsługi osób niepełnosprawnych, w tym też ta mała infrastruktura czyli wiaty czy ławki. Wszystko będzie pięknie i estetycznie zrealizowane” – zapewnił.

W ramach inwestycji wybudowane będzie nowe przejście podziemne, które zastąpi istniejącą kładkę nad torami. Przebudowany będzie też przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej. Powstanie też nowy przystanek kolejowy Rzeszów Zachodni, który będzie zlokalizowany w okolicach wiaduktu nad aleją Wyzwolenia.

„Poprawimy też komunikację drogową w mieście, bo przebudujemy wiadukt nad ulicą Batorego i trzy wiadukty w ciągu alei Wyzwolenia” – zapowiedział Bresch.

Członek zarządu PKP PLK podkreślił, że przewidywane efekty inwestycji to zwiększenie komfortu obsługi pasażera, lepszy dostęp do pociągów dla osób niepełnosprawnych i większa dostępność do podróży koleją.

Wicemarszałek województwa podkarpackiego Bogdan Romaniuk przypomniał, że w regionie realizowany jest projekt Kolei Aglomeracyjnej. „Te inwestycje, które powstaną w ramach tego zadania będą również wykorzystywane w naszym projekcie” – dodał.

Zdaniem Romaniuka, komfortowe obiekty, zapewniające lepszą obsługę pasażerów zachęcają do podróżowania pociągami.

Inwestycja ma być gotowa w 2021 r. Wykonawcą prac jest konsorcjum czterech firm: Track Tec Construction, Inżynieria Rzeszów, INTOP WARSZAWA i INFRAKOL. (PAP)

autor: Wojciech Huk