Warszawa, 07.06.2017 (ISBnews) - Polski sektor FMCG odnotował wzrost sprzedaży o 3,5% r/r w koszyku spożywczym i o 3,8% w koszyku chemicznym w okresie styczeń-kwiecień 2017 r., wynika z raportu Nielsena "Optymizm zakupowy Polaków".
"Taka dynamika pokazuje, jak mocny jest polski rynek FMCG. Wyraźne trendy wzrostowe w 2016 roku i kontynuacja dobrych wyników na początku 2017 pozwalają sądzić, że możemy liczyć na dalsze wzmocnienie rynku konsumenckiego w naszym kraju, podczas gdy w Europie utrzymywała się stagnacja. Polska kolejny raz zajmuje też wysoką pozycję na tle średniej europejskiej w zakresie nastrojów konsumenckich" - powiedział dyrektor zarządzający Nielsen w Polsce Szymon Mordasiewicz, cytowany w komunikacie.
"Rynek konsumenta (w tym głównie rynek handlu spożywczego) to swoisty barometr gospodarki. Aktualną wartość sektora FMCG szacuje się na ok. 250 mld zł i wartość ta systematycznie rośnie. W ciągu najbliższych 5 lat spodziewany jest dalszy rozwój na poziomie ok. 2,5% rocznie. Optymistyczne nastawienie Polaków do zakupów i finansów osobistych ma przełożenie nie tylko na sektor handlu, ale też pozostałe sektory gospodarki, jak sektor produkcyjny czy sektor usług. Wraz z rozwojem tego rynku zauważalny jest rozwój usług towarzyszących właśnie w sklepach, gdzie klienci nie tylko chętniej robią zakupy, ale również chcą napić się kawy czy zapłacić rachunki"– dodała dyrektor Biura Handlu i Usług w DNB Bank Polska Ewa Białek, także cytowana w komunikacie.
Według przeprowadzonych przez Nielsen badań, 50% polskich konsumentów miało świetne bądź dobre nastawienie do finansów osobistych w 2017 r. Chęć zwiększenia wydatków na zakupy zadeklarowało 40% respondentów, a dobre lub znakomite nastawienie do perspektyw na rynku pracy wyraziło aż 34% konsumentów.
Ogólny wskaźnik zadowolenia konsumentów w Polsce (CCI – Consumer Confidence Index wg badania Nielsen) na koniec 2016 r. wyniósł wzrósł o 6 pkt i wyniósł 88 pkt, przy średniej europejskiej na poziomie 81 pkt.
Największe niepokoje polskich konsumentów dotyczą zdrowia i kwestii związanych z pracą, podczas gdy w krajach zachodnich na stale wysokim poziomie utrzymują się obawy związane z zagrożeniem terrorystycznym oraz stabilnością gospodarki, podano także.
"Z prowadzonych przez Nielsen badań sylwetki polskiego konsumenta wynika, że rodacy na zakupach wykazują się stosunkowo wysoką świadomością i mają określone oczekiwania. Kupujący deklarują znajomość cen wybieranych produktów oraz aktywnie poszukują promocji. Coraz więcej osób chętnie próbuje nowości (nowe produkty i marki). Polacy najczęściej zakupy robią w dyskontach i tradycyjnych sklepach spożywczych oraz piekarniach. Przy wyborze miejsca zakupów kluczowa jest dla nich dobra relacja ceny do jakości, pozytywne doświadczenie zakupowe oraz możliwość szybkiego i łatwego zrobienia zakupów" - czytamy dalej w materiale.
(ISBnews)