Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 o dystrybucji ubezpieczeń (IDD, ang. Insurance Distribution Directive) została uchwalona 20 stycznia 2016 roku, a kraje członkowskie mają dwa lata na dostosowanie. W Polsce trwają prace legislacyjne dostosowujące prawo krajowe do wymogów dyrektywy.

Rada Ministrów przyjęła w lipcu br. projekt ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, przedłożony przez ministra rozwoju i finansów. Zawiera on rozwiązania zwiększające ochronę klientów zawierających umowy ubezpieczenia. Klienci będą korzystać z jednakowej ochrony niezależnie od różnic między kanałami dystrybucji ubezpieczeń. Projekt ustawy zaostrza wymogi stawiane sprzedawcom ubezpieczeń. Nowa ustawa zastąpi obowiązującą ustawę o pośrednictwie ubezpieczeniowym.

Według ekspertów PwC dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń nakłada na dystrybutorów polis "większe wymogi informacyjne wobec klientów, obowiązek dopasowywania produktu do ich rzeczywistych potrzeb, a także ogranicza pobieranie tzw. +zachęt+ od towarzystw ubezpieczeniowych". Ich zdaniem wpłynie to na uproszczenie i zmniejszenie liczby produktów, a potencjalnie także na obniżenie marż z tytułu dystrybucji i cen polis.

PwC przypomina, że "niedostosowanie się do nowego prawa wiąże się z sankcjami dla dystrybutorów – dla osoby prawnej kara może wynieść nawet 5 proc. przychodu, a dla osoby fizycznej ok. 3 mln zł".

Reklama

Przemysław Paprotny, partner w PwC, mówił cytowany w komunikacie, że w konsekwencji wdrożenia dyrektywy można oczekiwać zmian w liczbie i strukturze oferowanych produktów ubezpieczeniowych, sposobie ich dystrybucji czy modelu wynagradzania sieci sprzedaży. "Obowiązek dystrybucji w ramach tzw. +rynków docelowych+ (pojęcie pochodzące z dyrektywy oznaczające kategorię klientów, dla których dany produkt jest najbardziej dopasowany), a w przypadku niektórych produktów także wyższa transparentność w zakresie kosztów, mogą spowodować spadek cen polis” - powiedział.

Jak zaznaczono w komunikacie, intencją IDD jest zapewnienie wyższego poziomu ochrony klienta. Regulacja nakłada na dystrybutorów ubezpieczeniowych wiele nowych obowiązków, takich jak rzetelne informowanie o cechach produktu, opłatach, zasadach wynagradzania pośredników przez towarzystwa ubezpieczeń. Dystrybutorzy będą analizowali potrzeby klienta i przedstawiali im najkorzystniejsze oferty.

Według Wojciecha Rabieja, eksperta w zespole doradztwa biznesowego dla sektora ubezpieczeniowego w PwC, dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń wpłynie na specjalizację rynku. "Z jednej strony powstaną proste produkty ubezpieczeniowe, dostosowane do sprzedaży przede wszystkim w kanale direct. Z drugiej natomiast rozwinie się grupa produktów bardziej złożonych, których sprzedaż wymaga dogłębnej wiedzy eksperckiej. Rozproszeni do tej pory gracze rynku dystrybucyjnego będą musieli wybrać jedną z powyższych specjalizacji, a w dłuższym terminie należy oczekiwać także konsolidacji rynku” – wyjaśnił.

Podkreślono, że termin wdrożenia wymogów Dyrektywy IDD - 23 lutego 2018 r. - z perspektywy skali niezbędnych dostosowań (dokumentacja, procesy, systemy IT) po stronie towarzystw ubezpieczeń i pośredników oznacza bardzo niewiele czasu.

PwC działa w 158 krajach, zatrudnia ponad 236 tys. osób. W Polsce firma PwC ma osiem biur regionalnych: w Warszawie, Łodzi, Gdańsku, Poznaniu, we Wrocławiu, w Katowicach, Krakowie i Rzeszowie, a także Centrum Kompetencyjne w Gdańsku oraz dwa Service Delivery Center - w Katowicach i Opolu. Spółki PwC w Polsce zatrudniają ponad 4,5 tys. osób.

>>> Czytaj też: MF: Od początku 2016 do połowy 2017 składki OC wzrosły o 44 proc.