Doroczne badanie KPMG International przeprowadzono wśród 1300 prezesów (CEO) globalnych spółek z 11 krajów o najbardziej rozwiniętych gospodarkach.

"Aż 90 proc. prezesów spółek jest przekonanych o dobrych pespektywach rozwoju własnej firmy w ciągu kolejnych 3 lat. Oznacza to wzrost o 7 p.p. w porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania KPMG. Zdecydowana większość CEO (78 proc.) przewiduje rozwój całej branży, spodziewając się również dobrej koniunktury zarówno na rynku lokalnym (74 proc. wskazań), jak i globalnie (67 proc. wskazań)" - napisano w komunikacie KMPG.

Zgodnie z raportem, nieco ponad połowa prezesów (55 proc.) oczekuje, że roczny wzrost przychodów osiągnięty przez ich firmy nie będzie większy niż 2 proc. Jednocześnie szefowie spółek podchodzą dość ostrożnie do zatrudniania nowych pracowników – 37 proc. z nich planuje zwiększyć zatrudnienie w swojej organizacji o więcej niż 6 proc. w najbliższych trzech latach. Siedmiu na dziesięciu prezesów przyznało, że największym priorytetem ekspansji geograficznej będą inwestycje w rynki wschodzące.

Czterech na 10 szefów przyznało, że jednym z największych wyzwań dla dalszego rozwoju biznesu będzie dostosowanie produktów i usług oraz organizacji tak, aby spełniały oczekiwania pokolenia tzw. milenialsów – osób urodzonych w latach 1980-2000. To pierwsza generacja, która kształtowała się już w cyfrowym świecie, ma zupełnie inne potrzeby, preferencje i oczekiwania.

Reklama

"Prezesi spółek muszą stawiać czoła wielu nowym wyzwaniom, z którymi – jak wskazują – nie spotykali się do tej pory. Jednak aż 95 proc. z nich jest zdania, że napotykane przeszkody i zmiany związane z nowymi technologiami i modelami biznesowymi stanowią dla nich szansę a nie zagrożenie" - napisano.

Dodano, że prezesi globalnych spółek są przekonani, iż "geopolityczna niepewność oraz stałe zagrożenie cyberprzestępczością to rzeczywistość, w której zarządzają swoimi firmami". "Najlepsi z nich szukają nowych możliwości rozwoju zmieniając firmowe systemy, a nawet dokonując reorganizacji modelu prowadzonego biznesu" - mówi, cytowany w informacji, szef KPMG International Bill Thomas.

Jak mówił, zapewnienie wzrostu gospodarczego w 2018 r. i kolejnych latach będzie wymagało od CEO dużej przedsiębiorczości i jednocześnie realistycznego podejścia do biznesu.

Zgodnie z komunikatem, blisko połowa CEO przyznaje, że cyberatak wymierzony w ich organizację jest tylko kwestią czasu. Jednocześnie 51 proc. prezesów wierzy, że ich organizacja jest dobrze przygotowana na odparcie cyberzagrożeń.

Wskazano, że dynamicznie zmieniające się otoczenie geopolityczne na całym świecie spowodowało, iż na pierwszym miejscu wśród zagrożeń dla założonego wzrostu gospodarczego prezesi upatrują odejście od gospodarki globalnej na rzecz gospodarek lokalnych. Na kolejnych miejscach wymieniono ryzyko technologiczne oraz zagrożenie cyberprzestępczością.

Największym wyzwaniem dla skutecznego dopasowania przedsiębiorstw do dynamicznie zmieniających się rynków stanowi cyfryzacja. Tzw. cyfrowa transformacja jest priorytetem dla zdecydowanej większości przedsiębiorstw. 95 proc. CEO jest przekonanych, że cyfryzacja jest bardziej szansą na przyspieszony rozwój a nie zagrożeniem dla ich biznesu.

Jednocześnie 71 proc. prezesów wierzy, że są dobrze przygotowani do pełnienia roli lidera programu transformacji cyfrowej w swoich firmach. Poza tym prezesi wyrażają opinię, że rozwój sztucznej inteligencji i robotyzacji będzie okazją do stworzenia większej liczby nowych miejsc pracy, niż liczba etatów, która w związku z tym zostanie zlikwidowana. Większość z kluczowych menedżerów (6 na 10) przyznała, że ochrona danych klientów, które są w posiadaniu ich organizacji, jest krytycznym wyzwaniem, za które ponoszą osobistą odpowiedzialność.

Jednocześnie jako najważniejszy czynnik sukcesu dla każdego przedsiębiorstwa wskazywana jest umiejętność szybkiego i efektywnego wprowadzania innowacji. Blisko 60 proc. CEO uważa, że szybkość działania ma priorytetowe znaczenie, a 53 proc. przedsiębiorstw objętych badaniem miało własny inkubator lub akcelerator.

Badanie KPMG International pt. „Growing pains – 2018 Global CEO Outlook” objęło zarządzających spółkami z: Australii, Chin, Francji, Niemiec, Indii, Włoch, Japonii, Holandii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych i 11 najważniejszych sektorów gospodarki, tj. motoryzacji, bankowości, infrastruktury, ubezpieczeń, zarządzania aktywami, nauk przyrodniczych, przemysłu, sektora detalicznego/rynku dóbr konsumpcyjnych, technologii, energetyki, oraz technologii komunikacyjnych. Jedna trzecia firm ma roczne przychody o wartości ponad 10 mld dol., żadna z nich nie ma przychodów rocznych poniżej 500 mln dol.

Badanie przeprowadzono od 22 stycznia do 27 lutego 2018 r. (PAP)

autor: Marcin Musiał