Wartość projektu to 10 mln euro, dofinasowanie z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility) wyniesie niemal 2 mln euro. Punkty tankowania w Gdańsku i Warszawie mają ruszyć do końca 2021 r. Lotos podpisał już listy intencyjne na dostawy wodoru do autobusów miejskich w Gdyni i Wejherowie.

Jak powiedział PAP wiceprezes Lotosu Patryk Demski "Pure H2" to pierwszy i wyjątkowy taki projekt w Polsce. „Pierwsza część to infrastruktura w rafinerii Lotosu w Gdańsku, gdzie powstanie zupełnie nowa instalacja odzyskiwania wodoru, jego oczyszczania i napełniania zasobników transportowych. W drugiej części budujemy dwie stacje tankowania wodoru - jedną obok rafinerii, drugą na ulicy Łopuszańskiej w Warszawie, gdzie będą mogły tankować samochody” - powiedział.

Efektem działania nowej instalacji będzie wodór o czystości 99,9999 proc. Taka czystość jest konieczna do zasilania ogniw paliwowych w wodorowych autach.

Wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski przypomniał, że wodór jest czasem uznawany za paliwo przyszłości. „Niewątpliwie rozwój projektów wodorowych powinno przyczynić się do rozwoju ekologicznego transportu. Zastosowanie wodoru pozwoli na znaczną redukcję emisji szkodliwych gazów i pyłów, poprawę jakości powietrza i życia” - powiedział Tobiszowski. Jak ocenił, ten projekt pozwala nas wykonać pewien krok w kierunku systemowego i przemysłowego wykorzystania wodoru w transporcie i energetyce.

Minister rozwoju Jerzy Kwieciński ocenił z kolei, że projekt "Pure H2" nie ma wielkich rozmiarów finansowych, za to olbrzymie znaczenie psychologiczne. "Będziemy coraz więcej korzystali z paliw alternatywnych, widać wyraźnie, że kolejne bariery technologiczne i kosztowe pękają - stwierdził. „To pierwsza jaskółka, bo na wodorze będzie można swobodnie przejechać z Warszawy do Gdańska, a nawet do Niemiec, czyli znacząco zwiększa zasięg” - podkreślił.

Kwieciński poinformował, że w zeszłym tygodniu ustalono, że CEF w następnym budżecie UE będzie miał podobny wymiar finansowy i będzie można z niego korzystać nie tylko przy budowie typowych sieci transportowych, ale i przy projektach takiego typu. „Polska pokazuje, że potrafi z tych pieniędzy korzystać i przeznaczać je na rzeczy nowoczesne. To są te technologie, które prowadzą do walki ze zmianami klimatycznymi” - zaznaczył minister.

To właśnie napęd wodorowy daje największe nadzieję na budowę ciężarówek o niskiej emisji - zauważył wiceminister środowiska Sławomir Mazurek.

Rafineria Lotosu w Gdański produkuje obecnie 13 ton wodoru na godzinę, a w planach jest wzrost produkcji do 16,5 ton. Jest on używany w procesach chemicznych w rafinerii. "Dziś chcemy wyjść z wodorem na zewnątrz" - podkreślił Demski. (PAP)

autor: Wojciech Krzyczkowski