"Rok 2019 r. oznacza przełom jakościowy i ilościowy w finansowaniu inwestycji drogowych. Do 2028 roku rząd przeznaczy na dofinansowanie dróg samorządowych łącznie 36 mld zł. W woj. łódzkim w tym roku wysokość finansowania wyniesie prawie 240 mln zł" - poinformował Rau na konferencji prasowej we wtorek.

Jak zaznaczył, w porównaniu z wysokością dofinansowania do budowy dróg samorządowych w roku 2016 i 2017, które wyniosło po ok. 50 mln zł, w tym roku Łódzkie zyska prawie pięć razy więcej pieniędzy na tego typu inwestycje. Przypomniał też, że w 2018 roku na drogi przeznaczono 80 mln zł, zatem skala tegorocznego wsparcia to prawdziwy "skok ilościowy".

"W tym roku już 70 mln zł na drogi zostało zakwalifikowane do poszczególnych gmin i powiatów - wnioski zostały pozytywnie rozpatrzone; zatwierdzona przez ministra infrastruktury lista beneficjentów czeka na podpis premiera i prawdopodobnie jeszcze w tym miesiącu do jednostek samorządu terytorialnego zostanie skierowane nie mniej niż 70 mln zł. Nie mniej, ponieważ pan premier dysponuje 5-proc. rezerwą i jest możliwe, że może przeznaczyć jakieś ekstra pieniądze na którąś z dróg" - dodał wojewoda.

W łódzkim Urzędzie Wojewódzkim 13 marca ogłoszony został nabór, w którym do rozdysponowania na budowę dróg samorządowych jest 169 mln zł. Według dyrektorki Wydziału Infrastruktury i Rolnictwa Bogumiły Kapusty, na inwestycje gminne przeznaczonych zostanie 100 mln zł, a 69 mln zł na drogi powiatowe.

Reklama

"W ramach tego naboru samorządy mogą ubiegać się o dofinansowanie w wysokości do 80 proc. kosztów realizacji zadania. Gminy - odmiennie niż to było w poprzednim programie - mogą złożyć dwa wnioski, natomiast powiaty jeden. Wnioski są znacznie uproszczone, m.in. na etapie ich składania nie będzie trzeba przedstawiać całej dokumentacji projektowej. Na złożenie jest czas do 12 kwietnia" - podała.

Zdaniem wojewody, nowością jest nie tylko znacznie zwiększenie środków na budowę dróg, które w ciągu najbliższych lat mają co roku sięgać 240-250 mln zł rocznie, ale też zakres dofinansowania, które nie może być mniejsze niż 50 proc. wartości projektu.

"To ogromny przełom, ponieważ powiaty często nie miały pieniędzy na wkład własny. Fundusz Dróg Samorządowych to zmieni. Przez lata wszyscy - i strona rządowa i samorządowa - byli przyzwyczajeni do pewnej rutyny działania, która sprowadzała się do tego, że wszyscy wiedzieli, że we wrześniu będzie nabór i trzeba przygotować wnioski raz w roku niezależnie od potrzeb i sytuacji. Tę filozofię radykalnie zmieniliśmy, bo już w 2018 były dwa nabory. Teraz od wojewody będzie zależeć liczba naborów. Będzie je można dostosować do pojawiających się potrzeb i reagować elastycznie" - podkreślił Rau.

W ubiegłym roku w Łódzkiem w ramach programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej do 80 proc. wartości projektu dofinansowano 31 inwestycji drogowych, a w ramach programu rządowego na lata 2016-19 - ok. 50 kolejnych. Część z ok. 100 wniosków gminnych i powiatowych została odrzucona. "Mam nadzieję, że dzięki nowemu programowi potrzeby samorządów zostaną w pełni zaspokojone, bo do tej pory środki, którymi dysponowaliśmy, na to nie pozwalały"- zaznaczyła dyr. Kapusta.(PAP)

autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska