Naukowcy odkryli, że komórki kubkowe i rzęski w nosie, które zawierają wiele tzw. informacyjnego RNA (mRNA), są wykorzystywane przez wirus SARS-CoV-2 do szybkiego rozprzestrzeniania się po całym ciele. Komórki nabłonkowe w oczach, płucach i jelitach również zawierają wiele cząsteczek mRNA.

„Po raz pierwszy te specyficzne komórki w nosie zostały skojarzone z wirusem, który powoduje Covid-19” - poinformowali biolog Martijn Nawijn i pulmonolog Maarten van den Berge z UMCG, cytowany przez dziennik. „Lokalizacja tych komórek na powierzchni wnętrza nosa czyni je łatwo dostępnymi dla wirusa” - dodali.

Naukowcy opublikowali nowe informacje w "Nature Medicine". Mają nadzieję, że nowa wiedza na temat wirusa może pomóc w opracowaniu metod leczenia, które mogą ograniczyć jego przenoszenie.

Od początku pandemii Covid-19 w Holandii stwierdzono 34134 przypadków infekcji. Rzeczywista liczba zakażeń jest wyższa - jak podaje instytut - ponieważ nie wszystkie osoby z objawami poddawane są testom. Łącznie epidemia pochłonęła już w tym kraju 4177 ofiar śmiertelnych.

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)