Granica, powyżej której przysługuje klientowi opieka personal banking, to na świecie 1 mln euro lub USD. Jeszcze wyżej ustalono progi dla private banking - brytyjski HSBC świadczy usługi zarządzania bogactwem po zainwestowaniu miliona funtów brytyjskich, w Credit Suisse jest to 5 mln franków szwajcarskich, w Dresdner Bank Luxemburg większość usług welath management jest dostępna od 2,5 mln euro.

Różne kryteria w Polsce

Poziom wymagań w stosunku do posiadanych aktywów klientów private banking w Polsce jest różny, ale na pewno dużo niższy (kryteria stosowane przez banki nie są jednorodne). BZ WBK na przykład wymaga miliona złotych, 500 tys. zł zaś - Deutsche Bank. Niektóre banki w ramach private bankingu obsługują także osoby będące w posiadaniu 100-150 tys. zł aktywów, jeżeli są to klienci perspektywiczni. Klienci Bankowości Prywatnej PKO BP SA to osoby, których średniomiesięczne wpływy na rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy wynoszą co najmniej 20 tys. zł lub średnie saldo środków pieniężnych na rachunkach w PKO BP SA oraz w Grupie Kapitałowej PKO BP SA wynoszą minimum 500 tys. zł. Z kolei usługa doradztwa finansowego skierowana jest do klientów, którzy posiadają w PKO BP SA rachunek Platinium (są właścicielami aktywów o wartości co najmniej 1 mln zł). Zdaniem ekspertów, różnice co do kryterium posiadanego majątku przez klienta z biegiem czasu powinny się zmniejszać (wszystko z powodu dynamicznego rozwoju segmentu private banking).

Młodzi, ambitni optymiści

Reklama
Klienci zamożni to osoby zwykle w wieku 31-50 lat o wyższym wykształceniu, właściciele firm lub zajmujący stanowiska menedżerów wysokiego szczebla (dyrektor/prezes) i stanowiska kierownicze (najczęściej w branży finansowej lub handlowej). Grupa zamożnych Polaków uwielbia korzystać z nowoczesnych usług, ma też bardzo wysoki potencjał zakupowy nakierowany przede wszystkim na nowoczesne dobra. Z badań wynika, że klienci zamożni większość wolnego czasu spędzają poza domem, a ich uczestnictwo w kulturze jest znacznie bardziej intensywne niż wśród ogółu Polaków. Zwracają uwagę przede wszystkim na markę gwarantującą - ich zdaniem - wysoką jakość. Są raczej racjonalni (poszukują informacji, weryfikują ceny). Są także ambitni i zorientowani na podejmowanie wyzwań. Pozytywnie oceniają teraźniejszość - osoby zamożne są zazwyczaj optymistami.
Interesującą kwestią w odniesieniu do klientów private banking jest rosnący udział kobiet wśród inwestorów. Według badań kształtuje się on dziś na poziomie ok. 26-50 proc. i przewiduje się jego dalszy wzrost w przyszłości. Współczesna kobieta to coraz częściej osoba niezależna finansowo, świadoma możliwości, jakie daje rynek finansowy, i ceniąca sobie rzetelne informacje pochodzące z wiarygodnych źródeł. W kwestiach związanych z finansami kobiety wydają się być rozsądniejsze. Inwestują mniejsze kwoty w większą liczbę produktów, a zatem intuicyjnie dywersyfikują swój portfel i poziom ryzyka. Zwłaszcza w 2008 roku zamożne klientki spośród rozwiązań inwestycyjnych wybierały najczęściej produkty strukturyzowane z całkowitą lub częściową ochroną kapitału.

Usługi dla wybranych

Oferta produktowa bankowości prywatnej w Polsce zawiera bogaty wybór instrumentów finansowych. Coraz więcej banków - dzięki otwartej architekturze produktowej - może oprócz „rodzimej” oferty zaproponować klientowi również dostęp do wielu produktów oferowanych przez zagraniczne instytucje finansowe.
Rozwój polskiej bankowości prywatnej w okresie 12 lat zaowocował bogatą ofertą wielu produktów i usług przeznaczonych wyłącznie dla klientów dysponujących ponadprzeciętnymi aktywami. Klienci chętnie korzystają z wszelkich zalet zindywidualizowanej obsługi finansowej nie tylko w zakresie doradztwa i optymalnego wyboru inwestycji w zależności od indywidualnego profilu klienta. Poza usługami oferowanymi w ramach posiadanych produktów (usługi bankowości elektronicznej, umożliwiającej obsługę przez dedykowane call center, internet, terminale samoobsługowe), klienci zamożni chętnie sięgają po usługi dodatkowe (rozbudowane ubezpieczenia, często jako usługi dodatkowe do kart płatniczych), usługę Consierge, możliwość korzystania z usług IAPA oraz Priority Pass czy wiele przywilejów i rabatów dostępnych w wybranych punktach handlowych i usługowych na całym świecie.
Uprzywilejowani klienci banków uczestniczą w elitarnych imprezach kulturalnych, artystycznych i rekreacyjnych (często z udziałem wybitnych osobistości). Polski sektor private bankingu zaczyna coraz bardziej dbać o swoich klientów, korzystając z dobrych zagranicznych wzorców.
PRIVATE BANKING I RÓŻNE SPOSOBY INWESTOWANIA
Na zachodnich rynkach istnieje wyraźny podział majątku na prywatny i biznesowy. W Polsce ten podział jest bardziej płynny - obie sfery często przenikają się, mając przełożenie na sposób działania klienta. W USA i krajach zachodnich większość majątków gromadzona była przez kilka pokoleń, dlatego klienci z tych państw inwestują myśląc o horyzoncie czasowym 10-15 lat. W Polsce natomiast jest to częściej perspektywa 18 miesięcy niż 5 lat. Na naszym rynku finansowym dominują tradycyjne oferty oparte na rynku akcji, obligacji lub rynku pieniężnym. W portfelach klientów znajdują się zarówno instrumenty lokalne, związane z polskim rynkiem, jak i globalne, umożliwiające inwestowanie w międzynarodowe firmy, surowce lub waluty.
W dzisiejszych (niestabilnych) warunkach rynkowych nie możemy znaleźć łatwej odpowiedzi na pytanie, jak inwestować. Część klientów skupia się w dużej mierze na depozytach terminowych oraz krótkoterminowych instrumentach rynku pieniężnego. Część klientów nie chce ograniczać się tylko do tych instrumentów, ale nie zapomina o właściwej alokacji aktywów.
Podstawą zarządzania majątkiem jest staranna alokacja aktywów - dywersyfikacja aktywów pozwala na oddzielenie pieniędzy od emocji.

Najnowsze informacje o możliwościach inwestycyjnych w serwisie "Moje inwestycje"

ikona lupy />
Bankowość prywatna w Polsce / DGP
ikona lupy />
Klienci zamożni / DGP