Zmianę zasad odpowiedzialności sprzedawców przewiduje nowelizacja z 21 maja 2009 r. ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego, którą w przyszłym tygodniu zajmie się Senat.
Znowelizowany przepis wskazuje, że konsument o braku zgodności towaru z umową powinien wiedzieć w chwili jej zawierania. Sprzedawca powinien wówczas poinformować go o wadach towaru, które na przykład spowodowały obniżenie ceny. Jeżeli jednak konsument zdecydowałby się na zakup, to nie będzie mógł reklamować towaru, powołując się na te konkretne wady. Natomiast tę samą rzecz może reklamować, powołując się na inną wadę, o której wiedział, a która spowodowała niezgodność towaru z umową.
Nowelizacja wynikała z konieczności usunięcia istniejącej niezgodności w transpozycji unijnej Dyrektywy 99 / 44 /WE w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji.
Niezgodność polegała na niewskazaniu w ustawie momentu, w którym konsument powinien wiedzieć o braku zgodności towaru z umową.
Reklama
– Dyrektywa wskazuje jasno, że powinna być to chwila zawarcia umowy. Nowelizacja wprowadziła do art. 7 ustawy uściślenie momentu, w którym konsument wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć o niezgodności towaru z umową, co uwalnia sprzedającego od odpowiedzialności za tę niezgodności. Przepis został uzupełniony o uściślenie, że chodzi o chwilę zawarcia umowy – tłumaczy Aneta Styrnik z Biura Prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.