"Wpływ na słabsze wyniki Cyfrowego Polsatu w tym kwartale miał głównie kurs walut, przekładający się na wyższe koszty licencji programowych oraz wydatki na marketing i utrzymanie klienta. Te same czynniki będą miały wpływ na wyniki spółki w następnych kwartałach. Oczekuję, że środowisko walutowe będzie już bardziej sprzyjające, w przypadku kosztów marketingu uważam, ze ich wysoki poziom zostanie utrzymany" - powiedział analityk DI BRE Piotr Grzybowski w rozmowie z ISB.

Analityk podkreślił, że wyniki Cyfrowego Polsatu okazały się słabsze od oczekiwań rynkowych. Również analityk Domu Maklerskiego PKO BP Marcin Sójka ocenił wyniki finansowe spółki jako nieco słabsze od oczekiwań rynku.

"Wynik operacyjny zamknął się w II kwartale bieżącego roku zyskiem w wysokości 77 mln zł i jest niższy o 22% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Pogorszenie wyniku jest spowodowane głównie osłabieniem złotego względem dolara i euro w porównaniu do roku ubiegłego. Dodatkowo spółka wynajęła kolejny transponder co spowodowało wzrost kosztów przesyłu o 45% (r/r). Zysk netto wyniósł w II kwartale 2009 roku 56 mln zł i jest gorszy niemal o 30% w stosunku do II kwartału ubiegłego roku." - ocenił Sójka w komentarzu.

Analityk zaznaczył także, że mimo wzrostu liczby abonentów o 24% (r/r) współczynnik odpływu abonentów (churn) wyniósł 9,4 % w czerwcu i jest to znacznie więcej niż oczekiwano. Związane jest to zarówno z przechodzeniem klientów do innych operatorów, jak i rozwiązywaniem umów podstawowych i podpisywaniem nowych, korzystając z oferty promocyjnej. Spółka przyznała w raporcie, że część jej klientów wypowiadała umowy, żeby zawrzeć je na nowo na korzystniejszych warunkach.

Reklama

Analityk BZ WBK Andrzej Szymański ocenił, że spółka osiągnęła zyski poniżej konsensusu. Zaznaczył, że wynik rozczarował z powodu słabego kursu złotówki, wyższych kosztów operacyjnych oraz rosnących kosztów eksploatacji. "Koszty operacyjne przeciętnie wzrosły o 42% do 255 mln. Koszty dystrybucji i obrotu przeciętnie o 37% do 61 mln ze względu na wyższe koszty call center (9 mln zł) i wyższe koszty opłat dla dystrybutorów. Koszty transmisji sygnałów wzrosły o 46%, ze względu na słaby złoty i wynajem nowego transpondera. Pozostałe koszty, takie jak koszty amortyzacji i wynagrodzeń, wzrosły o 131% i 25% odpowiednio. W rezultacie średni koszt nowego abonenta wzrósł przeciętnie o 31% do 133 zł. W sumieEBITDA spadła o 24% do 78 mln zł, podczas gdy EBIT o 31% do 68 mln. Zysk netto spadł o 29% i osiągnął 56 mln, 12% poniżej konsensusu" - czytamy w komentarzu.

W I połowie 2009 roku grupa Cyfrowego Polsatu miała 128,72 mln zł zysku wobec 142,96 mln zł zysku rok wcześniej przy obrotach odpowiednio 659,63 mln zł wobec 526,50 mln zł.