"Rząd zaakceptował ostateczny projekt ustawy budżetowej na 2010 r.: dochody wyniosą 248 868 601 tys. zł, wydatki – nie więcej niż 301 082 817 tys. zł, a deficyt nie przekroczy 52 214 216 tys. zł. Przychody z prywatyzacji zaplanowano w wysokości ok. 25 mld zł" - głosi komunikat Centrum Informacyjnego Rządu.

W projekcie przyjętym 9 września rząd zakładał, że dochody budżetu wyniosą 245 500 784 tys. zł, a wydatki - nie więcej niż 297 715 000 tys. zł.

CIR podkreśla, że w 2010 r. po raz pierwszy zostaną oddzielone dochody, wydatki i deficyt "krajowego"” budżetu od budżetu środków Unii Europejskiej. Projekt ustawy budżetowej przygotowano także w układzie zadaniowym.

W projekcie utrzymano prognozę wzrostu PKB na 2010 rok w wysokości 1,2 proc. oraz średniorocznej inflacji w wysokości 1,0 proc. W poprzedniej wersji projektu rząd podał, że na 2009 rok prognozuje te dane odpowiednio na: 0,9 proc. i 3,6 proc.

Reklama

Dochody podatkowe mają w 2010 roku wzrosnąć nominalnie o 6,0 proc. do 223,14 mld zł, w tym m.in. VAT - o 8,9 proc., CIT - 9,6 proc. i PIT - 3,3 proc.

Dochody z dywidend od udziałów Skarbu Państwa w spółkach oraz z wpłat z zysku zaplanowano z kolei na poziomie 4,22 mld zł, czyli nominalnie o 44,8 proc. niższym niż w 2009 r.

"W projekcie ustawy budżetowej nie ma znaczących zmian w podatkach i wydatkach, natomiast są w nim uwzględnione istotne wpływy z prywatyzacji. Utrzymano w nim też zasadę, że dług publiczny nie powinien przekroczyć 55 proc. PKB (tzw. próg ostrożnościowy)" - głosi komunikat CIR.

Poważne ożywienie zobaczymy dopiero za dwa lata

Według prognoz przyjętych przez rząd, wyraźnego odbicia we wzroście gospodarczym możemy się spodziewać dopiero w 2011 roku.

"Oczekuje się, że w latach 2011–2013 gospodarka przyspieszy – w 2011 r. PKB wzrośnie do 2,8%, w 2012 r. – do 3,0% i w 2013 – do 3,4% (przy wzroście popytu krajowego). Od 2011 r. zacznie się poprawiać sytuacja na rynku pracy. Istotnym bodźcem prorozwojowym będzie organizacja mistrzostw EURO 2012, które przyczynią się do wzrostu aktywności inwestycyjnej" – napisano w komunikacie CIR.

Dług publiczny utrzyma się poniżej 55 proc.

Centrum Informacyjne Rządu poinformowało również, że w latach 2010-2012 relacja długu publicznego do PKB będzie utrzymywać się poniżej progu 55 proc., w granicach 54,5-54,8 proc.

CIR podało, że Rada Ministrów przyjęła "Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2010-2012", przygotowaną przez ministra finansów. Zawiera ona prognozy wielkości państwowego długu publicznego, spójne z założeniami polityki fiskalnej, przyjętymi w projekcie ustawy budżetowej na 2010 r.

"Zakłada się, że relacja długu do PKB przekroczy próg 50 proc. w 2010 r. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, przekroczenie progu 50 proc. w 2010 r. oznaczać będzie konieczność przyjęcia w ustawie budżetowej na 2012 r. relacji deficytu budżetowego do dochodów nie wyższej niż założona w budżecie na 2011 r. W latach 2010-2012 relacja długu do PKB będzie utrzymywać się blisko progu 55 proc. (54,5-54,8 proc.)" - czytamy w komunikacie.

CIR tłumaczy, że oznacza to znaczne ryzyko przekroczenia tego progu i uruchomienia sankcji wynikających z ustawy o finansach publicznych. Dodaje, że strategia zakłada, iż w 2012 r. koszty obsługi długu względem PKB wzrosną do 3,0 proc.

"Strategia stanowi w dużej mierze kontynuację strategii przygotowanej rok temu. Utrzymany został cel minimalizacji kosztów obsługi długu w długim horyzoncie czasu przy przyjętych ograniczeniach związanych z ryzykiem oraz trzy współzależne zadania zwiększania płynności, efektywności i przejrzystości rynku skarbowych papierów wartościowych" - napisano w komunikacie.

Finansowanie długu będzie elastyczne

Rząd przyjął m.in., że utrzymane zostanie elastyczne podejście do kształtowania struktury finansowania pod względem wyboru rynku, waluty i instrumentów. Głównym źródłem finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozostanie rynek krajowy. Udział finansowania zagranicznego może ulegać okresowemu zwiększeniu, a przy emisjach zagranicznych rolę rynku strategicznego będzie pełnił rynek euro. Ponadto priorytetem polityki emisyjnej ma być budowanie dużych i płynnych emisji o oprocentowaniu stałym, zarówno na rynku krajowym, jak i rynku euro.

Służby prasowe rządu podały, że zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych od 2010 r. "Strategia" będzie przygotowywana na cztery lata.

"W 2007 r. znaczne umocnienie złotego umożliwiło przejściowe obniżenie długu poniżej 45 proc. PKB. W 2008 r. i w pierwszej połowie 2009 r. dług publiczny zaczął rosnąć - odpowiednio o 70,3 mld zł i 37,8 mld zł (w tym dług Skarbu Państwa o 68,4 mld zł i 38,2 mld zł). Powodem, oprócz osłabienia złotego, był także wzrost potrzeb pożyczkowych sektora finansów publicznych w wyniku spowolnienia gospodarczego"- wyjaśnia CIR.

"Do najważniejszych czynników makroekonomicznych, które wpłynęły na zmianę nominalnej wartości długu publicznego, należą: wysokość potrzeb pożyczkowych (w tym deficyt sektora finansów publicznych) oraz zmiany kursu złotego. Natomiast głównymi czynnikami powodującymi wzrost kosztów obsługi zadłużenia są: stopy procentowe i kursy walutowe" - podsumowuje CIR.