Spółka przedstawi rekomendacje w sprawie zwiększenia swoich zdolności operacyjnych w ciągu kilku najbliższych miesięcy – oświadczył jej szef Paul Griffiths.

Dubaj dalej zamierza rozbudowywać obecny port i stawiać nowy, chociaż w zeszłym roku tylko dzięki pomocy sąsiada, Abu Dhabi, emirat był w stanie spłacić najpilniejsze długi z tytułu finansowania projektów deweloperskich.
Lotnictwo cywilne wypracowuje prawie 25 proc. wpływów do gospodarki emiratu – twierdzi Griffiths. Dubaj inwestuje w lotniczą infrastrukturę i w linie Emirates Airline, aby zrekompensować sobie brak podstawowego bogactwa regionu – złóż ropy naftowej.

Międzynarodowy port lotniczy w Dubaj jest na 17. miejscu na świecie pod względem liczby obsłużonych pasażerów. W zeszłym roku przewinęło się przez niego 40,9 mln podróżnych, o 9,2 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym roku liczba pasażerów ma wzrosnąć o kolejne 14 proc. do 46 mln.

Jeszcze bardziej ambitne plany dotyczą najbliższych dwóch lat. Jeśli dzisiaj port może obsłużyć 60 mln podróżnych, to w 2012 roku będzie mógł przyjmować 75 mln pasażerów. Docelowy plan to możliwość obsługi 97 mln.

Reklama

Nowy port

Niespełna 40 km od obecnego portu lotniczego, emirat buduje nowy obiekt Al Maktoum Airport, który będzie mógł obsłużyć 120 mln pasażerów. Z powodu opóźnień w pracach budowlanych otwarcie pierwszego etapu portu przełożono na ten rok. Całkowity koszt nowego portu lotniczego jest szacowany na 33 mld dolarów.

Nicolas Maclean, dyrektor wykonawczy CB Richard Ellis Middle East, bliskowschodniego oddziału największej agencji nieruchomości na świecie, uważa, że trzeba przyjrzeć się tym planom i poznać sposoby metody ich finansowania, jeśli emirat zamierza je realizować samodzielnie, bez partnerstwa z Abu Dhabi. Dubaj i jego państwowe spółki zapożyczyły się w 2008 roku na kwotę 80 mld dolarów na przekształcenie emiratu w centrum turystyczne i finansowe.

Stawka na turystykę

Z rządowych prognoz wynika, że Dubaj, jeden z siedmiu emiratów tworzących Zjednoczone Emiraty Arabskie, do 2015 roku chce podejmować około 15 mln turystów rocznie. Dubai Shopping Festival, festiwal handlowy, który wystartował w tym tygodniu, ma celu przekształcenie emiratu w jedno z wiodących centrów handlowych świata. Strefa wolnocłowa Dubaju – Dubai Duty Free – poinformowała, że sprzedaż w zeszłym roku osiągnęła rekordową kwotę 1,1 mld dolarów, co stanowi równowartość 5 proc. sprzedaży detalicznej w portach lotniczych na całym świecie.

ikona lupy />
Marina na Palm Island (Palmowej Wyspie) wybudowanej przez dewelopera Nakheel, który wchodzi w skład holdimgu Dubai World. Rząd Dubaju oświadczył, ze nie gwarantuje długów holdingu. Fot. Bloomberg / Bloomberg