Potwierdzają się nasze informacje z ubiegłego tygodnia – Polacy nie korzystają z możliwości łatwiejszej zmiany konta bankowego. – Wprowadzenie od 1 stycznia rekomendacji ułatwiającej zmianę konta nie wpłynęło na chęć jego zmiany przez klientów banków, a jedynie ułatwiło to tym osobom, które podjęły taką decyzję wcześniej – mówi DGP Norbert Jeziołowicz z Związku Banków Polskich. Podkreśla jednak, że trudno wyciągać daleko idące wnioski z jednego miesiąca.
Obowiązująca od 1 stycznia rekomendacja ZBP ułatwia zmianę konta – klient nie musi odwiedzać starego banku, a jedynie podpisuje pełnomocnictwo w nowo wybranym banku, który w ciągu siedmiu dni powinien załatwić za niego wszelkie formalności, łącznie z przeniesieniem np. poleceń zapłaty. Cały proces przypomina nieco zmianę operatora komórkowego i z doświadczeń pierwszych tygodni nastręcza podobnych problemów. Z zebranych przez DGP informacji wynika, że np. Alior Bank dopiero od 1 lutego jest kompatybilny z rekomendacją ZBP. Ale zdaniem bankowców czynnikiem zniechęcającym Polaków do scedowania procesu zmiany konta na bank jest chęć utrzymania kontroli nad całym procesem.
Z danych ZBP wynika, że w 93 proc. przypadków skorzystanie z rekomendacji ZBP oznaczało zamknięcie przez klienta dotychczasowego rachunku. Zaledwie 18 proc. klientów skorzystała z możliwości przeniesienia do nowego banku także usług płatniczych (np. stałe zlecenia, polecenia zapłaty).