„Już od dawna zapowiadaliśmy nadejście renesansu kolei. Po prawie czterech latach, pan Buffett w końcu zgodził się z naszymi prognozami. Uważamy że jego decyzja o przejęciu kolejowej spółki Burlington Northern była doskonałym krokiem. Jego inwestycja jest błogosławieństwem dla całej branży” - twierdzi Michael Ward, prezes CSX Corp.

Należące do Buffetta koleje Berkshire Hathaway Inc. w lutym sfinalizowały wartą 26 mld dolarów transakcję kupna Burlington Northern, która w 2008 r. była największą amerykańską spółką kolejową pod względem przychodów. Jak wynika z danych Stowarzyszenia Amerykańskich Kolei, w marcu cały przemysł kolejowy odnotował najwyższy od roku tygodniowy wolumen przewożonych towarów. Po raz pierwszy od dwóch lat, przewozy towarowe odrabiają straty i systematycznie zwiększają swoją wielkość.

Firma CSX jest trzecią największą spółką kolejową w USA co do wielkości sprzedaży. Pod tym względem wyprzeda ją tylko Union Pacific Corp. oraz Burlington Northern z Fort Worth w Texasie. CSX obsługuje połączenia kolejowe głównie na wschodzie Stanów, podczas gdy koleje Buffetta skupiają się obszarze zachodniej części USA. Zysk netto CSX za pierwszy kwartał wzrósł o 24 proc. do 306 mln dolarów. Sprzedaż spółki podskoczyła o 11 proc. do 2,49 mld dolarów. Tak dobre wyniki mocno przebijające oczekiwania analityków, to sygnał coraz lepszej sytuacji na rynku kolejowym w Ameryce.

„Spodziewamy się, że w przyszłym roku przychody w branży kolejowej będą rosły szybciej niż wydatki operacyjne. Wraz z ożywieniem całej gospodarki USA, będzie też wzrastał wolumen przewozów kolejowych – prognozuje Kevin Kirkeby, analityk Standard & Poor’s . Specjaliści podkreślają, że poprawa kondycji kolei to następny znak na to, że recesja coraz bardziej oddala się od Ameryki.

Reklama
ikona lupy />
„Zakup Burlington Northern Santa Fe Corp. przez Warrena Buffetta to genialne posunięcie” - ocenia prezes CSX Corp. / Bloomberg