Jak podaje agencja Bloomberg, w Japonii w ciągu ostatnich miesięcy przybiera na sile nowe zjawisko społeczne. Matki, które urodziły dziecko, nie chcą już zostawać w domu i zająć się wyłącznie ich wychowaniem, lecz znaleźć pracę, najlepiej nie w pełnym wymiarze godzin. Dzięki temu mogłyby jednocześnie połączyć pracę i macierzyństwo.

Kobiety szukają zatrudnienia głównie przez wyspecjalizowane w pośrednictwie pracy agencje. Te zaś upatrują w nowej tendecji płci pięknej opłacalne źródło zysków. Druga co do wielkości sprzedaży agencja pracy w Japonii liczy, że ambitne matki pozwolą poprawić obecną dość niekorzystną finansowo sytuację firmy. W ostatnim okresie rozliczeniowym, trwającym od kwietnia 2008 do końca marca 2009 roku, spółka Temp Holdings zakończyła bowiem ze stratą. W porównaniu do poprzedniego okresu zanotowało ok. 39 proc. spadek zysków. W tym roku, na skutek rosnącego popytu wśród kobiet, oczekuje ich wzrostów do poziomu ok. 30 milionów dolarów.

Jak stwierdził prezes firmy Youshiko Shinohara, obserwowane obecnie w Japonii zjawisko to efekt zmiany dotychczasowej polityki prorodzinnej w Kraju Kwitnącej Wiśni. Do tej pory zachęcano kobiety, by po urodzeniu dziecka pozostały w domu i zajęły się wyłącznie jego opieką. Współcześnie, na skutek coraz większych, demograficznych problemów kraju związanych ze starzeniem się społeczeństwa, zachęca się młode matki do aktywizacji zawodowej. Najczęściej podejmują się one pracy w charakterze pielęgniarek, pracowników biurowych oraz agentów sprzedaży.

Problem starzenia się społeczeństwa zaczyna odgrywać w Japonii coraz większą rolę. Według danych agencji Bloomberg, w całym kraju blisko 23 proc. obywateli ma więcej niż 65 lat. Stosunkowo wysoka liczba osób starszych doprowadziła do znacznego rozwinięcia usług przeznaczonych specjalnie dla nich, takich jak opieka medyczna i opieka środowiskowa w miejscu zamieszkania. Japończycy mają nadzieje, że młode i ambitne matki doprowadzą nie tylko do ograniczenia tempa procesu starzenia się całego społeczeństwa, lecz także do obniżenia stopy bezrobocia.

Reklama
ikona lupy />
Według agencji Bloomberd w liczącym ok. 130 milionów społeczeństwie japońskim blisko 23 proc. obywateli ma więcej niż 65 lat / Bloomberg
ikona lupy />
Giełda Tokyo Stock Exchange, 2 od lewej strony jej prezes Atsushi Saito / Bloomberg