Parada Europride, która odbędzie się 17. lipca w Warszawie prowokuje dyskusje o potencjale rynku LGBT (geje, lesbijki, biseksualiści i transseksualiści). Jedną z głównych imprez towarzyszących przemarszowi europejskich gejów i lesbijek będzie 3. Międzynarodowe Forum Liderów Biznesu LGBT (3. LGBT Business Leader Forum), na którym zgromadzeni przedstawiciele biznesu mają dyskutować o ofertach firm skierowanych do osób homo i biseksualnych.

Organizacja konferencji, która odbędzie się w hotelu Hilton, ma kosztować więcej niż sama parada Europride. Jak mówi Tomasz Bączkowski z Fundacji Równości, organizator Europride, zmiana nastawienia przedsiębiorstw jest tylko kwestią czasu - Decyzje o tym, żeby inwestować w LGBT, już zapadły w centralach wielkich firm, tylko polskie oddziały je blokują – wyznaje w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną”. Według niego dowodem na to jest anonimowe wsparcie imprezy przez dwie duże firmy.

Turystyka jest branżą, która zwykle najszybciej przeciera szlaki, w internecie jest pełno ofert jest wyspecjalizowanych firm oferujących wycieczki dla gejów i lesbijek – jednak wyłącznie na stronach obcojęzycznych. W Polsce ta branża jest ciągle w powijakach, jak wiele innych, a firmy na jakiekolwiek powiązanie homoseksualne często reagują wręcz panicznie – przykład to wystawa Ars Homo Erotica, ze sponsorowania której wycofało się wielu stałych partnerów Muzeum Narodowego.

Pionierem w Polsce jest MajesticMedia, agencja specjalizująca się w kampaniach skierowanych do LGBT, która obsługuje m. in. Allegro, Easyjet i Gutek Film . Jak twierdzi „Dziennik Gazeta Prawna”, na gejowskie reklamy w głównym obiegu w naszym kraju należy poczekać jeszcze kilka lat.

Reklama

Według organizatorów, na paradzie pojawić ma się tylko 50 tys. osób, a to mało w porównaniu z 2,5 mln, które wzięły udział w imprezie w Madrycie trzy lata temu. Wydaje się więc, że albo szacunki dotyczące potencjału rynku LGBT są mocno przesadzone albo Polska jest wyjątkowo nieprzychylnym krajem dla mniejszości seksualnych. Według badań Ragins, Research in Personnel and Human Resources Management, 75 proc. homoseksualistów przyznaję, że w pracy towarzyszy im stres, a aż 35 proc. z powodu dyskryminacji zmuszonych było zmienić pracę.

Geje chętniej kupują produkty firm przyjaznym homoseksualistom, a 94 proc. z nich deklaruje lojalność wobec marki, która reklamuje się jako "gay-friendly" - wynika z Gay Press Report 2006.