Najczęściej stosuje się metody majątkowe, dochodowe oraz porównawcze. Pierwsze bazują na wartości majątku przedsiębiorstwa wykazywanego w bilansie. Wartość przedsiębiorstwa odpowiada wartości kapitału własnego. Zaletą takiego podejścia jest jego prostota i szybkość wykonania wyceny.
Druga grupa metod, tzw. dochodowych, zakłada, iż wartość przedsiębiorstwa odpowiada sumie przyszłych przepływów pieniężnych, jakie dany biznes jest w stanie wygenerować. Uwzględnia się wartość pieniądza w czasie – za pomocą tzw. dyskontowania sprowadza się przyszłe przepływy pieniężne do wartości bieżącej. Jednostka pieniądza w danym momencie w przyszłości jest warta mniej niż w dniu dzisiejszym (wartość bieżąca przyszłego przepływu pieniężnego jest tym mniejsza, im wyższy jest koszt kapitału oraz im bardziej oddalony jest w czasie moment uzyskania danego przepływu). Te cechy dochodowych metod wyceny są niewątpliwie zaletami, lecz jednocześnie sprawiają, iż ustalanie wartości przedsiębiorstwa przy ich użyciu jest skomplikowane i czasochłonne, ponieważ wymagają sporządzenia rzetelnych prognoz finansowych. Dużym wyzwaniem jest także oszacowanie kosztu kapitału, który posłuży do ustalenia bieżącej wartości przyszłych przepływów pieniężnych.
Metody porównawcze wykorzystuje dane rynkowe zaczerpnięte z rzeczywistych transakcji kupna-sprzedaży porównywalnych przedsiębiorstw. Najczęściej bazę do porównania stanowią spółki publiczne, gdyż w ich przypadku znana jest wartość rynkowa i możliwe jest łatwe oszacowanie tzw. mnożników, takich jak cena/zysk czy cena/wartość księgowa.
Wycenę młodego przedsiębiorstwa rozpatrzymy w aspekcie procesu inwestycyjnego zachodzącego pomiędzy przedsiębiorcą a potencjalnym inwestorem. Jest to niezwykle ważne, ponieważ wybór metody wyceny podyktowany jest jej celem – w tym przypadku są to przesłanki czysto biznesowe, czyli wprowadzenie do przedsiębiorstwa nowego wspólnika.
Metody majątkowe sprawdzają się w przypadku przedsiębiorstw, których wartość wynika wprost z posiadanych aktywów. Są to np. przedsiębiorstwa produkcyjne działające w tradycyjnych branżach, których działalność wymaga zaangażowania majątku (najczęściej rzeczowego) o znacznej wartości. Natomiast w przypadku młodych, w szczególności innowacyjnych firm metody te nie są odpowiednie ze względu na konieczność uwzględnienia w szacowanej wartości składników pozabilansowych, takich jak unikalna, innowacyjna technologia, know-how czy kapitał ludzki w postaci pomysłodawców przedsięwzięcia.
Innowacyjny charakter przedsięwzięcia powoduje wiele komplikacji. Tak jest również w przypadku metod porównawczych, które bez wątpienia nadają się do ustalania wartości spółek o już ugruntowanej pozycji na rynku, działających w branżach, w których funkcjonuje wiele innych przedsiębiorstw, a część z nich notowana jest także na giełdzie papierów wartościowych. Dla firm o innowacyjnym charakterze działalności ciężko jest znaleźć odpowiedni benchmark.
Wycenę utrudnia również to, iż młode firmy, przed którymi stoi wizja dynamicznego rozwoju, wykazują bardzo niestabilne wyniki finansowe, stąd też użycie takich parametrów w wycenie może być obarczone poważnym błędem. Na tle tych komplikacji jedynymi właściwymi metodami do wyceny innowacyjnych start-upów wydają się metody dochodowe, które nie wymagają ani wyników historycznych, ani podmiotów do porównania (co eliminuje problem ze znalezieniem benchmarku).
Najważniejsza jest przyszła działalność przedsiębiorstwa i jego zdolność do generowania przepływów pieniężnych, czyli przyszły potencjał rozwoju firmy. Ważne jest jednak dobre przygotowanie materiału, który zastosujemy w procedurze wyceny, tj. wiarygodnych prognoz finansowych sporządzanych na kilkuletni okres, oraz kosztu kapitału wraz z ustalonym poziomem ryzyka danego przedsięwzięcia.
Oczekiwania stron procesu inwestycyjnego co do wyceny przedmiotu inwestycji często różnią się diametralnie, dlatego warto skorzystać z profesjonalnych metod ustalania wartości przedsiębiorstwa. I choć rekomendowane w przypadku młodych, innowacyjnych firm dochodowe metody wyceny są najbardziej skomplikowane i czasochłonne, są one jednak w stanie oddać wartość przedsiębiorstwa najbliższą rzeczywistości.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama