Nie wszystkie opowieści, które krążą o Facebooku, są prawdziwe. Najpopularniejsze z nich dotyczą założenia portalu i zysków, jakie daje on głównemu właścicielowi. Kilka mitów dotyczących Facebooka postanowił obalić na łamach The Washington Post David Kirkpatrick, autor książki „The Facebook Effect”.

1. Z Facebooka korzystają najczęściej uczniowie i studenci

Powszechnie panuje przekonanie, że Facebook to wirtualne miejsce spotkań ludzi młodych i uczących się. Wprawdzie Mark Zuckerberg założył w 2004 portal, który miał służyć społeczności Harvardu, ale Facebook już od dawna nie jest studencką witryną. W USA większość korzystających z portalu osób skończyła 26 lat, a na świecie największą popularność strona zyskuje wśród kobiet w średnim wieku.

2. Facebook wciąż się zmienia, by zwiększyć zyski z reklam

Reklama

Facebook ciągle się rozwija, a zmiany dotyczą zarówno wyglądu czy funkcjonalności strony, jak i polityki prywatności portalu. Wielu krytyków firmy uważa, że głównym celem udoskonalania Facebooka są reklamodawcy i ich pieniądze. David Kirkpatrick twierdzi, że jednak nie tylko zyski są motorem zmian w firmie Zuckerberga. Motto Facebooka to „Tworzyć świat bardziej otwarty i połączony”. Firma ma stać się wszechobecna, a krótkoterminowe zyski nie są jej celem.

3. Użytkownicy Facebooka walczą o swoją prywatność

Chociaż dużo się mówi o polityce prywatności na Facebooku, badania wskazują, że użytkownicy w rzeczywistości niespecjalnie obawiają się o dostępność swoich danych osobowych. Kiedy we wrześniu 2006 roku na stronę wprowadzono tzw. News Feed, listę pozwalającą na podgląd aktywności innych użytkowników serwisu, nowe narzędzie spotkało się z wielką falą krytyki. Szybko stało się ono jednak popularne, jako integralna część Facebooka. Kolejna sprawa to fakt, że wielu facebookowiczów dodaje do listy znajomych osoby, których nie zna. Firma Spohos przeprowadziła eksperyment, zapraszając do grona przyjaciół użytkownika Freddi Staur, przedstawionego na zdjęciu jako plastikowa żaba, wybraną grupę osób. Zaproszenie przyjęło 41 proc. adresatów.

4. Zuckerberg ukradł pomysł stworzenia Facebooka innym studentom Harvardu

David Kirkpatrick pokazuje, że choć sprawa była głośna i otarła się o sąd, nie do końca prawdą jest, że na pomysł portalu społecznościowego pierwsi wpadli starsi koledzy Marka Zuckerberga z Harvardu, którym ten pomagał przed założeniem swojego portalu. Już w 2001 roku powstał Club Nexus na Uniwersytecie Stanforda. Inspiracji do stworzenia Facebooka jego założyciel mógł więc szukać gdzie indziej.

5. Facebook może zostać wkrótce pokonany przez inne portale, jak MySpace

Dla Facebooka nie ma na razie konkurencji, a inne portale nie są tak technologicznie rozwinięte. Pół miliarda korzystających z serwisu Zuckerberga, zastępującego niektórym skrzynkę mailową czy album na zdjęcia, to nie chwilowa moda. Zdaniem Kirkpatricka, być może jakiejś firmie uda się zdetronizować Facebooka, ale nastąpi to po ciężkiej walce.