Mieszkańcy Lubelszczyzny już niedługo będą mogli pochwalić się swoim regionalnym centrum lotniczym. W piątek oficjalnie wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego terminalu pasażerskiego w Świdniku k. Lublina. Port będzie gotowy… tuż po Euro 2012. Skala budowli jest jednak imponująca – zobacz zdjęcia.

Port lotniczy Lublin powstanie obok Lotniska Świdnik, obsługującego wytwórnię śmigłowców PZL Świdnik. Nowa inwestycja podniesie rangę Lublina jako "niewielkiego" lotniczego zagłębia Polski, które słynęło z produkcji helikopterów. Lublin nie miał dotychczas terminalu, który mógłby konkurować z innymi stolicami województw. Mieszkańcy regionu nie będą musieli już podróżować do Warszawy, aby polecieć dalej do Europy.

>>> Czytaj też: Polskie lotniska - jako jedyne będą gotowe na Euro 2012 (MAPA)

Projekt terminalu jest nowatorski w porównaniu z tymi istniejącymi już w Polsce. Liczący 11 tys. metrów kwadratowych terminal będzie złożony z trzech skrzydeł. Zbiegną się one w miejscu, gdzie powstanie hala odlotów z centralnie umieszczoną strefą odprawy bagażowo-biletowej.

W skrzydle zachodnim ulokowana będzie strefa przylotów, a we wschodnim strefa odlotów. Skrzydło południowe zajmie przystanek kolejowy i towarzyszące mu pomieszczenie biurowe przeznaczone dla administracji lotniska oraz służby celnej i granicznej.

Reklama

Do środka ma wjeżdżać szynobus, który zapewni transport podróżnych do dworca kolejowego w Lublinie. Podróż kolejką skróci czas dotarcia do lotniska.

Aby zobaczyć wizualizację i zdjęcia z budowy kliknij w obrazek:

Zaprojektowano dwie główne poczekalnie odlotowe: dla odlotów strefy Schengen i strefy non Schengen. W strefie odlotów oraz przyległych pomieszczeniach komercyjno-cateringowych będzie mogło przebywać 400 osób.

Przygotowania do budowy ruszyły już w październiku. - Co ważne, projekt przewiduje możliwość dalszej rozbudowy terminala. Realizowana w pierwszej fazie wielkość terminalu, zgodnie z zachowaniem przepisów, umożliwi bezkolizyjną obsługę ruchu pasażerskiego do 1 mln pasażerów rocznie – podkreśla Grzegorz Muszyński, prezes zarządu spółki Port Lotniczy Lublin.

Terminal buduje konsorcjum, w którym liderem jest Budimex SA a głównym partnerem hiszpańska firma Ferrovial Agroman. Inwestycja, zaplanowana na 9 miesięcy, ma się zakończyć w lipcu 2012 r., jak powiedział dyrektor budownictwa w firmie Budmiex, Radosław Górski. Autorem projektu jest pracownia architektoniczna Are.

Zakończenie budowy według planu, czyli w lipcu oznacza, że inwestor nie zdąży z otwarciem lotniska przed mistrzostwami Euro 2012, które zakończą się w tym samym miesiącu. Mecz finałowy jest zaplanowany na 1 lipca.

Koszt budowy terminalu to 66,8 mln zł. Obsługą pasażerów będzie zajmować się spółka Port Lotniczy Lublin, w której 100 proc. udziałów mają samorządy Lublina i Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu Świdnik.