Efektem jest zaniedbywanie innych form aktywności społecznej, takich jak chodzenie do szkoły, sport czy higiena osobista. U co ósmego trzecioklasisty występuje zagrożenie nadużywania internetu, czyli część tych objawów. Uczniowie, którzy za dużo czasu spędzają przed komputerem, mają także zaburzenia myśli, problemy z koncentracją i są agresywni.
Badania wskazują także, że 90 proc. respondentów ma konto na przynajmniej jednym z portali społecznościowych, a co trzeci z nich spędza tam co najmniej dwie godziny dziennie. W przedziale wiekowym 9–12 lat prawie połowa dzieci ma już konto na Facebooku. I to mimo regulaminu, który przewiduje, że użytkownicy muszą mieć co najmniej 13 lat. Alarmujące są także dane dotyczące hazardu nastolatków: aż 6,3 proc. uprawia go w sieci.
Specjaliści radzą, by rodzice wprowadzali jasne zasady dotyczące korzystania z internetu. – Ważne, by kontrolować ilość czasu spędzanego w sieci, ale także to, czym się nasze dzieci zajmują, będąc online – mówi Łukasz Wojtasik z fundacji Dzieci Niczyje. – Warto stosować zasadę ograniczonego zaufania. I do nowych kontaktów z sieci, i do informacji, które tam można znaleźć. Ale pamiętajmy, by nie przesadzić. Internet może mieć także pozytywny wpływ na rozwój naszych dzieci – dodaje.
– Coraz częściej dzwonią do nas młodzi ludzie, którzy spędzają za dużo czasu przed komputerem i martwią się, że są uzależnieni od internetu – opowiada Marta Wojtas, koordynator projektu Helpline.org.pl, w ramach którego zarówno dzieci, jak i ich rodzice mogą uzyskać pomoc w rozwiązaniu problemów z nadużywaniem komputerów. – Problem nadużywania sieci jest najczęściej wierzchołkiem góry lodowej, gdyż spędzanie dużej ilości czasu przed komputerem na ogół jest sposobem radzenia sobie z innymi trudnościami – dodaje Wojtas.
Reklama
Badanie EU NET ADB przeprowadzono na zlecenie Komisji Europejskiej. Ankiety wypełniło 2 tys. uczniów z ponad stu szkół, dodatkowo z częścią z nich przeprowadzono wywiady pogłębione.