Ostatecznie 2012 rok zamknięto w Ameryce z wynikiem 43 772 sprzedanych „pięćsetek”, podczas gdy rok wcześniej było to tylko 19,8 tys. Rezultat ten pozwolił na pobicie własnego planu sprzedaży w Ameryce Północnej o ponad 25 proc. oraz zmniejszył dystans do aut Mini, które w zeszłym roku znalazły 66,1 tys. nabywców w USA, w tym na crossover Countryman.

Fiat 500 w zbyt wielkim stopniu lansowany był jako samochód niszowy, którym w istocie nie jest” – mówi Jesse Toprak, wiceprezydent ds. badania rynku w TrueCar – „Jest doskonały dla wielkich miast. To było niedoceniane, natomiast element jego popularności został zbyt przerysowany”.

Marchionne, który równocześnie jest dyrektorem zarządzającym Chryslera, skutecznie przekształciłFiata 500 w markę koncernu, podobnie jak niemieckie BMW w identyczny sposób spożytkowało efekt popularności brytyjskiego Mini. Brytyjski kompakt, który jest pozostałością nieudanego przejęcia marki Rover, rozmnożył się do wielu wersji, w tym auta coupe i roadster, a nawet wozu dostawczego.

Fiat liczy na ekspansję swej linii małego auta w USA z jego większą wersją 500L wagon już w tym roku, w ramach planu powstrzymania strat na kurczącym się rynku motoryzacyjnym Europy poprzez eksport włoskich samochodów na cały świat.

Reklama

„W USA Fiat jest niemal równoznaczny z modelem 500” – twierdzi Lorenzo Ramaciotti, główny projektant dla Fiata i Chryslera - „500 posiada emocjonalne i aspiracyjne konotacje, których nie mają inne modele”.

500X crossover ma być eksportowany do Ameryki Północnej z fabryki w południowych Włoszech jeszcze przed 2015 rokiem – twierdzą anonimowi informatorzy Bloomberga. Oficjalnie przedstawiciel Fiata nie chce zdradzać szczegółów planowanej ekspansji linii 500.

„Strategia Fiata dotycząca marki 500 ma wiele sensu” – mówi Ian Fletcher, analityk IHS Automotive w Londynie – „To atrakcyjnie wyglądający pojazd i ludzie, którzy chcą go mieć, gotowi są zapłacić nieco więcej, aby auto dostać. To mały luksus".

Fiat 500 jest produkowany w Polsce i Meksyku, model 500L powstaje w Serbii, zaś 500X będzie wytwarzany łącznie z małym Jeepem w fabryce Melfi na południu Włoch.

Projektant Fiata Ramaciotti jest zdania, że 500X ma potencjał do konkurowania na międzynarodowym rynku z pojazdami typu Juke, japońskiego Nissana. Z kolei firma IHS prognozuje, że w miarę rozwijającej się ekspansji „pięćsetka” może zmniejszyć dystans do Mini na rynku globalnym. IHS zakłada wzrost sprzedaży Fiata 500 w tym roku do 258,9 tys. egzemplarzy, wobec 3,1 proc. wzrostu Mini do 308 tys. pojazdów.