Polski rynek farb staje się coraz mniej atrakcyjny dla producentów. Eksperci przekonują, że jest już bowiem bliski nasycenia, a konkurencja na nim – gigantyczna. To dlatego Fabryka Farb i Lakierów „Śnieżka” zamierza zwiększyć produkcję i sprzedaż na Wschodzie. – W Europie Zachodniej zużycie farb na osobę sięga 15–20 litrów. W Polsce 12 litrów. Tymczasem na Ukrainie, w Mołdawii czy na Białorusi to tylko pięć litrów – podkreśla Witold Waśko, wiceprezes Śnieżki.
Spółka nie podaje, czy i o ile sprzedaż za granicę jest bardziej zyskowna niż krajowa. Przekonuje zaś, że potencjał wzrostu na wschodnioeuropejskich rynkach jest ogromny. – Dziś na Ukrainie, podobnie jak w Polsce w latach 90., połowa mieszkań wyklejona jest tapetami. Sądzimy, że Ukraińcy coraz chętniej będą sięgać teraz po farby – tłumaczy i dodaje, że w 2018 r. połowę przychodów firmy ma stanowić sprzedaż zagraniczna.
Na razie to tylko 36 proc. Proporcje te jednak szybko się zmieniają. W 2012 r. Śnieżka odnotowała na Ukrainie ponad 11-proc. wzrost sprzedaży, a na Białorusi – około 4 proc. O prawie jedną trzecią zwiększył się także w 2012 r. eksport do Mołdawii, a o połowę wzrosła liczba produktów eksportowanych do Rosji (do obwodu kaliningradzkiego).
W sumie za granicę Śnieżka sprzedała produkty za 207 mln zł (w minionym roku weszła też do Armenii, Gruzji oraz Kirgistanu). To o ponad 21 mln zł więcej niż rok wcześniej. Dla porównania w tym czasie przychody na polskim rynku wzrosły o 4,5 mln zł (czyli o 1,2 proc.).
Reklama
Śnieżka zastrzega, że nie zamierza odpuszczać konkurentom na rodzimym rynku i będzie szukać sposobu, by poprawiać wyniki. – Mamy mniejszy niż średnia rynkowa udział m.in. w sprzedaży preparatów do drewna i gładzi tynkowych. Chcemy to nadrobić – twierdzi wiceprezes Waśko. Według niego firma zamierza zwiększyć też sprzedaż poprzez sieci marketów. Dziś w Polsce 40 proc. klientów farby kupuje w sieciach. Śnieżka sprzedaje przez ten kanał zaledwie 17 proc. swoich produktów.
W FFiL „Śnieżka” nie ukrywają, że w zwiększeniu przychodów będzie pomagać współpraca z międzynarodowym gigantem – koncernem DuPont. Wczoraj obie firmy prolongowały o 5 lat umowę o współpracy.
Śnieżka ma dziś 16 proc. rodzimego rynku farb (na Ukrainie udziały firmy w rynku sięgają 24 proc., a na Białorusi – około 16 proc.). Ponad 50 proc. rynku należy do trzech międzynarodowych koncernów. PPG, producent farb Dekoral i Cieszynka, ma 20 proc., Akzo Nobel (właściciel marek Dulux, Nobiles, Hammerite, Sadolin) – 19 proc., zaś Tikkurila (m.in. Beckers, Jedynka) – 14 proc.