Teraz negocjuje z liniami lotniczymi i chce przekonać je do zamówień, by zrealizować cel produkcyjny na ten rok.

ANA Holdings Inc. – największy operator Boeingów 787 – rozpoczął naprawy wczoraj rano na czterech lotniskach w Japonii, powiedział rzecznik firmy Ryosei Nomura. Linie Japan Airlines również naprawiają akumulatory, dowiedziała się agencja Bloomberg z anonimowego źródła.

16 stycznia na całym świecie uziemiono 49 Dreamlinerów po tym, jak w dwóch różnych samolotach przegrzały się i stopiły litowo-jonowe akumulatory, co spowodowało odwołanie lotów i spadek dochodów operatorów. Boeing wysłał około 300 osób należących swojego personelu, podzielonych na dziesięć zespołów, które będą naprawiać akumulatory przez pięć dni i przygotują przekazanie nowych samolotów 787.

>>> Czytaj także: Dreamlinery zostały dopuszczone do lotów

- Nie mamy jeszcze konkretnych dat – powiedział wiceprezes i dyrektor generalny program 787 Larry Loftis. Wznowienie dostaw kolejnych samolotów "to kwestia tygodni” – dodał Loftis. Boeing produkuje obecnie siedem samolotów typu 787 w ciągu miesiąca, a w styczniu było to pięć samolotów na miesiąc. Według Loftisa nie ma powodu, by cele produkcyjne na 2013 rok nie zostały zrealizowane, w tym tempo produkcji na poziomie dziesięciu samolotów 787 miesięcznie.

Niski koszt 

Koszt modyfikacji akumulatorów jest “dość niski” powiedział Loftis, ale odmówił odpowiedzi na pytanie, jaki będzie całkowity koszt uziemienia. Boeing, największy producent samolotów na świecie, ogłosi swoje wyniki finansowe za pierwszy kwartał w środę. 

- Piloci będą mogli latać na tych samolotach, gdy tylko zapoznają się ze zmianami w instrukcji - powiedział Toshikazu Nagasawa, dyrektor japońskiego Stowarzyszenia Pilotów Linii Lotniczych. – Największym problemem będzie przekonanie pasażerów, by latali tymi samolotami.

Podróż dookoła świata 

Inżynierowie Boeinga, po przeprowadzeniu napraw w Japonii, 24 kwietnia pojadą do Indii żeby wymienić akumulatory w samolotach linii Air India. Indyjskie linie mają nadzieję, że uda im się wznowić rejsy Dreamlinerów najpóźniej do 15 maja, powiedział prezes Air India Rohit Nandan.

Polski LOT, który jako pierwsze linie w Europie kupił Dreamlinery, poinformował, że inżynierowie z Boeinga naprawią jego dwa samoloty w Addis Abebie w przyszłym miesiącu. Przewoźnik zażądał odszkodowania od Boeinga. LOT czeka również na trzeci samolot typu 787, który powinien zostać dostarczony w przyszłym miesiącu i planuje wznowić rejsy latem.

>>> Czytaj również: LOT znów poprosi państwo o pożyczkę

Naprawa akumulatorów dodaje do wagi Boeinga 787 około 70 kg. Producent pracuje teraz nad poprawą projektu naprawy, by zredukować ciężar, a także koszt produkcji i konserwacji, powiedział Loftis. 

Nigdy się nie dowiemy

Boeingi 787 nadal będą mogły latać w odległości do 180 minut do najbliższego lotniska, czyli będą mogły wykonywać rejsy transoceaniczne, powiedziała w zeszłym tygodniu rzeczniczka Federalnej Administracji Lotnictwa Stanów Zjednoczonych (FAA) Laura Brown. Loftis powiedział, że Boeing wznowi wysiłki, by wydłużyć ten parametr do 330 minut. 

Ani FAA, ani Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) nie ustaliły przyczyny usterki, która spowodowała iskrzenie w akumulatorach w czasie lotu linii Japan Airlines 7 stycznia oraz wymuszone lądowanie awaryjne lotu linii All Nippon Airways dziewięć dni później. 

- Możliwe, że nigdy nie poznamy konkretnej przyczyny – powiedział Loftis, dodając, że wprowadzona poprawka powinna zabezpieczyć akumulatory przeciw wszelkim możliwym przyczynom.

Poprawiony akumulator w Dreamlinerach ma lepsze zabezpieczenie przed przegraniem, stalową obudowę zapobiegającą rozprzestrzenianiu się pożaru oraz przewód odprowadzający dym poza kadłub. Naprawa akumulatorów wymagała 200 tys. godzin pracy inżynierów.

>>> Zobacz także: Inżynierowi nie wyszło. Oto 7 największych katastrof wywołanych przez "błąd w obliczeniach"