Komponenty takiego systemu już istnieją, ale nie są zintegrowane z rozkładem jazdy i informacją przekazywaną pasażerowi.
Eksperci branżowi podkreślają, że system informacji pasażerskiej powinien być tak zaprojektowany, by jego obsługa była maksymalnie zautomatyzowana. Trudno od razu zaplanować system w pełni automatyczny. Dlatego planuje się wdrożenie rozwiązania, które zoptymalizuje jakość informacji kierowanej do pasażera.
Podstawą systemu będą na bieżąco przekazywane do niego dane zbierane przez inne systemy infrastruktury kolejowej, m.in.: rozkłady jazdy pociągów, systemy aktualizacji rozkładu jazdy, systemy sygnalizacji kolejowej, systemy zapowiedzi, systemy informacji handlowej itd.
Reklama

Wykonawca systemu

Budowa zintegrowanego systemu informacji pasażerskiej prawdopodobnie zostanie zrealizowana przez Grupę PKP samodzielnie. Zadanie to może być zlecone jednej ze spółek – PKP Informatyce, która ma bogate doświadczenie, wiedzę i kompetencje zdobyte podczas wieloletniej współpracy z liderami branży informatycznej przy realizacji kilkuset projektów IT. Sama struktura organizacyjna tej spółki jest tak skonstruowana, że czyni ją zdolną do zapewnienia usług IT na obszarze całego kraju.
Na początku roku PKP Informatyka sfinalizowała akwizycję Kolejowych Zakładów Łączności (KZŁ) w Bydgoszczy. Nabyła 100 proc. udziałów tej spółki. Integracja tych firm, które dotychczas blisko z sobą współpracowały, ma przynieść efekty synergii, m.in. ułatwić budowę dynamicznej informacji pasażerskiej (urządzenia – tablice informacyjne, różnego rodzaju wyświetlacze, zegary, automatyczne zapowiedzi megafonowe oraz systemy zarządcze, serwis) dla dużych, małych i średnich dworców kolejowych oraz przystanków osobowych. Efektem integracji będzie ponadto tworzenie wielokanałowych systemów sprzedaży biletów, a także elementów inteligentnych systemów transportowych (ITS) dla dużych i średnich miast, przewoźników, organizatorów transportu oraz systemów parkomatów i zintegrowanych systemów poboru opłat.
– Powiązanie naszych firm doprowadziło do stworzenia grupy kapitałowej, która wysoką jakością swoich produktów może z powodzeniem konkurować (i konkuruje) z zagranicznymi dostawcami rozwiązań z zakresu dynamicznej informacji pasażerskiej, systemów sprzedaży biletów czy urządzeń poboru opłat – mówi Sławomir Nowicki, prezes zarządu PKP Informatyka. – Jednak naszą główną ambicją jest wsparcie strategicznych projektów Grupy PKP w zakresie poprawy jakości obsługi klienta i zwiększenia poziomu bezpieczeństwa – podkreśla.

Nowe możliwości

Już na przełomie lat 2011 i 2012 PKP Informatyka wspólnie z KZŁ z sukcesem zakończyła projekty obejmujące dostawę, wdrożenie i utrzymanie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej m.in. na dworcach: Warszawa Centralna, Szczecin Główny i Poznań Główny. Był to wstęp i przetarcie przed budową rozwiązania kompleksowego, które swoim działaniem obejmie kolejowy ruch pasażerski w całej Polsce.
Połączenie obu podmiotów jest przykładem optymalizacji działalności Grupy PKP w zakresie usług informatycznych świadczonych zarówno dla klientów zewnętrznych, jak i dla spółek Grupy. Obie spółki są więc bardzo zadowolone z dokonanej transakcji. KZŁ już jako podmiot grupy kapitałowej PKP Informatyka znacznie wzmocnią swoją pozycję na rynku.
– Dzięki tej transakcji zwiększyliśmy naszą zdolność do udziału w większych postępowaniach przetargowych, poszerzyliśmy grupę odbiorców dla naszych produktów oraz będziemy mogli zainwestować w prace badawczo-rozwojowe w najbardziej perspektywicznych obszarach naszej działalności – przekonuje Marcin Iwaszkiewicz, prezes zarządu Kolejowych Zakładów Łączności.

Łukasz Grzesło: Mamy potencjał do działania także poza koleją

KZŁ to nie tylko zakład produkcyjno-wdrożeniowy, który wykonuje doskonałej jakości urządzenia, ale przede wszystkim prężnie działająca firma badawczo-rozwojowa, projektująca wiele innowacyjnych rozwiązań jak parkomaty z zasilaniem solarnym czy biletomaty z defibrylatorem. Z kolei przedmiotem działalności PKP Informatyki są przede wszystkim systemy informatyczne, np. system elektronicznej i mobilnej sprzedaży biletów, systemy zarządzające logistyką i procesami przewozowymi, rozwiązania klasy ERP, Workflow i inne – pudełkowe i szyte na miarę. Połączenie obu spółek pozwala osiągnąć zdolność do oferowania kompleksowych rozwiązań, obejmujących projektowanie, wykonanie, montaż i serwis nowoczesnych produktów po atrakcyjnych dla odbiorców cenach, co zwiększa możliwości zdobywania kontraktów również poza branżą kolejową.
W szczególności w kręgu naszych zainteresowań znajdują się systemy dynamicznej informacji pasażerskiej, które w znaczący sposób poprawiają wygodę i komfort pasażera.
Oferujemy również rozwiązania w zakresie inteligentnych systemów transportowych, czyli produkty przyszłościowe, na które już jest popyt, a wszelkie dane wskazują, że przez kilka nadchodzących lat będzie on dalej rósł. Już dziś połączone spółki mają dużą część komponentów potrzebnych do wdrażania ITS-ów. Dlatego jesteśmy zdolni realizować niektóre kontrakty samodzielnie, np. w zakresie budowy systemu informacji pasażerskiej czy śledzenia pojazdów. Dla obsługi innych kontraktów możemy zawiązywać konsorcja z partnerami, którzy uzupełnią brakujące kompetencje.
ikona lupy />
Łukasz Grzesło, członek zarządu ds. handlowych w PKP Informatyka / Dziennik Gazeta Prawna